Julkaistu: 12.09.2016 02:00

Lisää liikettä niveliin päiväkodista lähtien

  • Lapsen ja nuoren päivään mahtuu lisää liikuntaa. Paikkoja löytyy, kun liikuntaa vain lisätään. Kuva: Seppo Pessinen
    Lapsen ja nuoren päivään mahtuu lisää liikuntaa. Paikkoja löytyy, kun liikuntaa vain lisätään. Kuva: Seppo Pessinen

Mitä isot edellä, sitä pienet perässä. Alle kouluikäisenkin pitäisi liikkua vähintään kolme tuntia päivässä, jos halutaan pitää kiinni lasten uusista liikuntasuosituksista.

Huoli lasten ja nuorten paikoin olemattomasta liikkumisesta on havahduttanut muutkin kuin terveydenhuollon ammattilaiset. Vähäinen liikunta on pitkässä juoksussa kansaterveydellinen pommi, ellei asiaan konkreettisesti puututa.

Liikkuminen ei ole itsestään selvyys perheen pienimmillekään. Matka päiväkotiin ja kouluun sujuu useimmiten auton tai rattaiden kyydissä, eikä liikettä synny tarpeeksi muutenkaan päivän aikana.

Opetusministeriön uudet suositukset tarjoavat lääkkeeksi kevyttä liikuntaa ja reipasta ulkoilua. Mitä ne lopulta ovat, jäävät varhaiskasvatuksen ja kotien mietittäväksi.

Keinoja liikkumiseen löytyy tarpeen tullen varmasti kaikkialta. Kyse onkin siitä, että liikunta otetaan tavaksi ja luonnolliseksi osaksi päivää.

Suomi taisi olla ensimmäisiä maita, joka otti kansalliset suositukset käyttöön kymmenkunta vuotta sitten.

Niiden mukaan on menty, mutta ei ilmeisesti riittävän aktiivisesti, kun uudet suositukset nähtiin tarpeellisiksi.

Neuvoloissa ja kouluterveydenhuollossakin on nähty, etteivät asiat suinkaan ole niin hyvässä mallissa kuin luullaan.

Päiväkodit ja koulut ovat paljon vartijana, mutta koditkaan eivät voi väistää vastuutaan.

Lapsiin on saatava liikettä myös kotinurkissa. Osa lapsista onkin liikunnan suurkuluttajia, toinen puoli taas liikkuu aivan liian vähän.

Liikuntasuosituksia on uudistettu kouluillekin. Ne ovat jo vastanneet haasteeseen. Tunti lisää liikuntaa koulupäivään ei ole paljon, kun vain tahtoa löytyy.

Liikkuva koulu -projekti sai vauhdikkaan alun, kun koulut lähtivät tavoittelemaan ministeriön avustusta koululiikunnan edistämiseksi.

Rahaa ei ole koskaan liikaa, mutta liikunnan edistämiseksi tarvitaan ennen kaikkea luovuutta ja kekseliäisyyttä.

Sopivia paikkoja ja toimivia tapoja liikuntaan löytyy niin päivähoitopaikkojen ja koulun ympäristöstäkin.

Kaikki syyt, jotka estävät lapsia ja nuoria liikkumasta, ovat sittenkin enemmän tekosyitä.