Julkaistu: 19.03.2017 08:12

Tapetoinnin oppii varsin nopeasti

  • Kuva: Juhani Salo
    Kuva: Juhani Salo

1. Mieti ensin, millainen tapetti sopisi juuri sinun kotiisi. Kuitu- eli non-woven-tapetti on kestävä ja peittävä ja sillä tapetointi onnistuu keneltä tahansa. Paperitapetti vaatii enemmän huolellisuutta.

2. Tapetoitavan pinnan on oltava puhdas ja tasainen. Mahdolliset halkeamat ja kolot täytetään ja hiotaan.

3. Tutustu tapettirulliin. Niissä kerrotaan, tarvitseeko valitsemasi tapetti kohdistusta ja mahdollisen kuviokohdistuksen korkeuden. Rullissa pitäisi olla aina sama tuote- ja painosnumero värierojen takia.

4. Aloita tapetointi aina ikkuna- tai oviseinän puolelta tai nurkasta vasemmalta oikealle edeten. Muista, että tapetoinnissa on tärkeintä se, että ensimmäinen tapettivuota on pystysuorassa. Käytä apunasi vaikka vatupassia ja lyijykynää, jolla merkitset vuodan oikean paikan.

5. Poista ilmakuplat tapettilastalla työntämällä lastalla tapetin keskeltä kohti reunoja kevyesti. Tapetoi katkaisijoiden ja pistorasioiden päältä ja leikkaa paperi vasta työn päätteeksi tapettiveitsellä.

 Yhdistä vaaleaan purkkisärkeen tuorekurkkua, chiliä ja limeä.

Käsitys särjestä roskakalana saa huutia, kun maistat ensimmäisen kerran purkkisärkeä. Se vie kielen mennessään. Särki on pitkään haudutettuna mainion makuinen ruokakala.Särjet kannattaa pyytää järvistä kylmän veden aikaan alku- ja loppukesästä, jolloin ne eivät maistu mutaisilta.

Sup-ohjaaja Ville Kasarin mukaan suppailu on aloittelijalle helppo laji, johon ei vaadita aiempia erityistaitoja. KUVA: Jarno Pellinen

Suppailun harrastajamäärät kasvavat edelleen selvästi viime vuoteen verrattuna, sup-yrittäjä Jarno Rautio sanoo.- Harrastajamääriä on kuitenkin vaikea arvioida, sillä usein perheeseen hankitaan yksi tai kaksi lautaa, ja niitä sitten käyttää useampi perheenjäsen.Sup-lautoja on Raution mukaan joka tap

Oikea jalkojen leveys on lantionlevyinen haara-asento. Jos jalat ovat näin leveällä kuin kuvassa, lauta keikkuu helposti. Muista pitää jalat rentoina. Kuva: Jarno Pellinen

Sup-lauta muuttuu muutamassa harjoituskerrassa kiikkerästä laudasta vastustamattomaksi vesivälineeksi, ainakin jos uskoo yhä uusia tänäkin kesänä lajin pariin päätyviä harrastajia. Suppailu on tehokas kokovartalotreeni, joka vahvistaa erityisesti keskivartalon lihaksia, mutta myös jalkojen pienet, h