Julkaistu: 20.03.2017 06:32
-
Päivitetty: 20.03.2017 06:39

Virtuaali­todellisuudessa voi kurkistaa risteystilanteeseen

  • VR-lasit päässä voi liikkua virtuaalimaailmassa 360 asteen laajuudelta. OP-ryhmän maanlaajuinen kiertue on toistaiseksi alansa laajin ponnistus Suomessa. KUVA: OP-ryhmä
    VR-lasit päässä voi liikkua virtuaalimaailmassa 360 asteen laajuudelta. OP-ryhmän maanlaajuinen kiertue on toistaiseksi alansa laajin ponnistus Suomessa. KUVA: OP-ryhmä
  •  Näin siinä tapahtuu: auton kuljettaja miettii ratissa omiaan ja lomiaan, ja pyöräilijä jää liian helposti huomaamatta. Kuva: Kari Pitkänen
    Näin siinä tapahtuu: auton kuljettaja miettii ratissa omiaan ja lomiaan, ja pyöräilijä jää liian helposti huomaamatta. Kuva: Kari Pitkänen
  • Näin lapsi sen näkee: liikenne on osa mielikuvitusmaailmaa, jossa huomio kiinnittyy eri asioihin kuin aikuisella. Kuva: Kari Pitkänen
    Näin lapsi sen näkee: liikenne on osa mielikuvitusmaailmaa, jossa huomio kiinnittyy eri asioihin kuin aikuisella. Kuva: Kari Pitkänen

Ohhoh, nyt näyttää siltä kuin Liisa kulkisi ihmemaassaan! Valkoinen karhu laukkaa kohti siltaa piparkakkutalon kulmalla, kun oikealta lipuu isokokoinen vihreä hirviö suu ammollaan. Ehtiikö Liisa karauttaa ratsullaan alta pois ja turvaan?

Näkökulma vaihtuu. Auto lähestyy suojatieristeystä, mutta kuljettaja pohtii omiaan. Silmissä siintävät valkoiset katot ja kimmeltävä meri. Loman alkuun Kreikan saaristossa on enää pari päivää...

Köpelöstihän siinä käy. Auto osuu polkupyöräilevään tyttöön, joka kaatuu katuun. Onneksi vauhtia oli vain vähän. Pahemmin ei käynyt – tällä kertaa.

Lapsi ja aikuinen näkevät, kokevat ja tuntevat hyvinkin yksinkertaisen liikennetilanteen eri tavalla. Välähdyksen siitä saa, kun laittaa VR- eli virtuaalitodellisuuslasit silmilleen.

Suojatiekolaria kuvaileva parin minuutin episodi on tällainen uusimpaan teknologiaan perustuva, OP-ryhmän tuottama ”opetuselokuva”. Kokemuksen voi aistia omin silmin ja korvin OP:n Liikenneteko-kiertueella, joka starttaa maaliskuussa ja kiertää ympäri maan vuoden aikana.

– Tarkoituksemme on tarjota elämyksiä ja kannustaa suomalaisia pohtimaan omaa liikennekäyttäytymistään, henkilöasiakkaiden vakuutusliiketoiminnan johtaja Hanna Hartikainen sanoo.

– Vaikka me jokainen yritämmekin käyttäytyä ystävällisesti ja huomaavaisesti toisia kohtaan liikenteessä, taitomme, kykymme ja asenteemme eivät aina synkkaa liikennetilanteen kanssa. Harmittavan usein syy löytyy juuri ratin ja penkin välistä.

Hetken kestävän hypyn virtuaaliseen maailmaan halutaan lisäävän huomaavaisuutta muita liikenteessä kulkevia kohtaan.

– Tilastoista nähdään, että onnettomuuksien määrää on varaa vähentää.

Suomessa sattuu vuodessa noin 100 000 liikennevakuutuksesta korvattavaa vahinkoa. Puolet niistä on lieviä kolhuja parkkitaloissa ja pysäköintipaikoilla.

Monen turman takaa löytyy kuljettajan väsymystä tai tarkkaamattomuutta, kun autossa puuhaillaan matkapuhelimen tai viihdelaitteiden kanssa. Vakavien turmien seurauksia pahentaa turvavyön käytön laiminlyönti.

– Tilanteet tulevat eteen yllättäen, ja ihmisillä on erilaiset edellytykset niistä selviämiseen. Jokaisen pitää ottaa oma vastuu liikkumisestaan, kukaan muu ei sitä voi puolestasi tehdä, Hanna Hartikainen huomauttaa.

Hyvät teot haussa

OP Liikenneteko -kiertue on osa Vuosisadan liikenneteko -hanketta.

Hanke herättelee tielläliikkujia miettimään omaa liikennekäyttäytymistään.

Ehdotuksia vuosisadan liikenneteoksi voi esittää osoitteessa www.liikenneteko.fi.

Virtuaalitodellisuuskiertue #OPLiikenneteko starttaa maaliskuussa Helsingistä.

VR-kokemus on tarkoitettu kaikille yli 12-vuotiaille, sitä nuoremmille vain vanhempien valvonnassa.

Koko kiertueaikataulu julkaistaan maaliskuussa osoitteessa uusi.op.fi/liikenneteko.

OP-ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä ja liikennevakuuttaja.

Sillä on 28,1 prosentin markkinaosuus henkilö­asiakkaiden henkilöautojen liikennevakuutuksista.

Fillarilla virtuaalisesti

Liikenneturva kehittää omaa Fillarilla-pyöräilyaineistoa, joka on niin ikään toteutettu virtuaalitodellisuuden ja VR-lasien avulla.

360°

Virtuaalimaailmassa käydään läpi viisi eri liikennetilannetta, jotka on kuvattu pyöräilijän näkökulmasta 360-videolla.

VR-lasien avulla on mahdollista harjoitella vaarallisia tilanteita turvallisessa ympäristössä yhä uudestaan.

Pelillinen toteutus palkitsee oikea-aikaisen havainnoinnin ja luo käyttäjälle vahvan kokemuksellisen muistijäljen.

Alakouluikäisille suunnattu digitaalinen Fillarilla-aineisto julkaistaan ensi syksynä.

Moni ajaa uudenkarhealla polkupyörällä. Samaan aikaan päässä keikkuu ikäloppu pyöräilykypärä.Kuinka usein pyöräilykypärä pitää uusia, Mikko Peltonen Pyöräilyunionista? - Kypärää pitäisi käsitellä kuin kananmunaa. Hyvä perussääntö on vaihtaa kypärää 3–5 vuoden välein.

Turvottaa ja aristaa. Kiukuttaa, ärsyttää ja itkettää. Pienikin poikkipuolinen sana tai epäonnistuminen aiheuttaa joko pimahduksen tai romahduksen.Pms-oireiden perimmäistä syytä ei tunneta eikä myöskään tiedetä, miksi oireet ovat toisilla voimakkaat ja toisilla tuskin tunnistettavat.

Valkoinen parsa on kauneimmillaan yksinkertaisissa resepteissä kuten juustoisessa parsarisotossa. KUVAT: Nanna Rintala

Huhtikuu toi tullessaan eurooppalaisen parsan sesongin. Kotimaista parsaa voi löytää kaupasta toukokuun puolesta välistä juhannukseen.Vihreät, ohuet parsatangot ovat mutkattomia käyttää. Nuoria, kauniita yksilöitä ei tarvitse kuoria, ne kypsyvät nopeasti ja maistuvat salaateissa myös raakana.

Kirpeän makea sitruunamarenkipiirakka hurmaa kahvipöydässä. Marengista tulee kaunis, vaikka nostelet sen vain summittaisesti lusikalla täytteen päälle. KUVA: Nanna Rintala Kuva: Picasa

Kirpeän sitruunainen marengilla hunnutettu klassikkopiiras koristaa kahvipöydän ja sopii vaikka pääsiäispyhien jälkiruoaksi.Sitruuna-marenkipiirasPohja:100 g voita½ dl sokeria2 ½ dl vehnäjauhoja1 rkl vettä Kiisseli:4 luomusitruunaa1 ½ dl sokeria2 rkl maissitärkkelystä1 dl vettä4 keltuaista Marenki:4