Julkaistu: 18.04.2017 07:26
-
Päivitetty: 18.04.2017 09:19

Korkokengät kuuluvat juhlaan, eivät arkeen

  •  Kuva: Sallm n Eljas
    Kuva: Sallm n Eljas

Jalkaterapian lehtori emerita, THM Riitta Saarikoski ei anna armoa: korkokengät kuuluvat juhlaan, eivät arkeen.

– Jos haluaa pitää hyvää huolta jalkaterveydestään, korkokenkiä ei voi käyttää ykköskenkinä arkena eikä töissä. Jo se, että käyttää niitä useita kertoja viikossa, kuormittaa alaraajoja ja jalkateriä.

Juhlissa sen sijaan voi hänen mukaansa käyttää niin korkeita korkoja kuin haluaa, kunhan vain pystyy kävelemään niillä kauniisti ja ilman koukkupolvia.

Muun muassa hoito- ja siivoustyössä käytetään yleisesti työkenkinä sandaalimaisia korkokenkiä, joissa on jopa viiden senttimetrin korot, Riitta Saarikoski harmittelee.

– Ihminen on luotu maailmaan tasapohjaisilla jaloilla. Pienikin korko muuttaa koko pystyasennon, alaraajojen asentoja ja jalkapohjien kuormitusta.

– Mutta jos ollaan armollisia korkojen käyttäjille, niin sanotaan, että työkengissä ihanteellinen korko on korkeintaan yhden senttimetrin korkuinen.

Moni korkoihin tottunut sanoo, ettei enää osaisi kävellä matalapohjaisilla kengillä.

Saarikoski sanoo, että kun korkokenkiä pidetään päivittäin vuosikaudet, akillesjänteet lyhenevät ja nilkan normaali koukistus vähenee. Tämä vaikeuttaa luonnollista kävelyä.

Kun siirrytään korkeista mataliin korkoihin, kalvojänne ja pohjelihas venyvät ja aiheuttavat kipuja hölkätessä ja reippaassa kävelyssä.

– Pohjelihasten elastisuus ja akillesjänteen venyvyys palautuvat hitaasti, joten totuttelu mataliin korkoihin vie aikaa. Kannattaa kokeilla paljain jaloin tai korottomilla kevytjalkineilla liikkumista, ensin 15 minuutin pätkissä.

Voimistelu auttaa jalkavaivoihin

Jalkavoimistelu auttaa. Kannattaa venytellä ja harjoittaa mm. varpaiden lihaksia, sääri- ja pohjelihaksia sekä harjoitella nilkan koukistusta.

Ihomuutokset (mm. kovettumat, halkeamat tai rakot) ja kynsimuutokset (mm. kynsikivut, sisään kasvaneet ja paksuntuneet kynnet) tulee hoitaa. Rasvaa jalkoja päivittäin perusvoiteella.

Muista oikeat sukka- ja kenkävalinnat. Ohjeita saa jalkaterapeuteilta ja jalkojenhoitajilta.

Sini (vas.) ja Karri Suuraho kisailevat Anette ja Sanelma Siiliä vastaan siivoojat ja sotkijat -leikissä. Kuva: Mauri Ratilainen

Pihaleikit tukevat lapsen kehitystä ja pitävät myös aikuisen mielen virkeänä. Pyysimme ammattileikittäjää listaamaan suosikkinsa ja haastoimme kaksi perhettä testaamaan niitä.Krokotiilin ruokavalioYksi porukasta valitaan krokotiiliksi, joka menee seisomaan liukumäen juurelle.

Pyöräretkeen osallistunut Jukka Tukia pitää kypärää hyödyllisenä ja tarpeellisena välineenä, samaan tapaan kuin autossa turvavyötä.Talvella oikein kylmällä ilmalla voin tehdä kompromissin ja laittaa vain pipon päähän, mutta yleensä käytän kypärää aina, hän sanoo.

Liikenneministeriössä on meneillään ainakin juhannukseen saakka kestävä urakka. Uuden tieliikennelain lausuntoja kertyi toista tuhatta sivua, ja ne on perattava läpi ennen lomakauden alkua.- Aineistoa on yli tuhat sivua. Sitä käsitellään hyvinkin tiheällä kammalla.

 Limetti-valkosuklaakeksit ovat ihanan sitkeitä sisältä. Kuva: Konsta Leppänen

Pikkuleivät kannattaa leipoa hyvissä ajoin ennen juhlapäivää. Keksit säilyvät hyvinä, kun pakkaa ne tiiviiseen rasiaan ja säilyttää kuivassa paikassa.Helposti valmistuvat haarukkaleivät ja limetti-valkosuklaakeksit ovat suklaan ystävän suosikkeja.