Julkaistu: 18.04.2017 07:26
-
Päivitetty: 18.04.2017 09:19

Korkokengät kuuluvat juhlaan, eivät arkeen

  •  Kuva: Sallm n Eljas
    Kuva: Sallm n Eljas

Jalkaterapian lehtori emerita, THM Riitta Saarikoski ei anna armoa: korkokengät kuuluvat juhlaan, eivät arkeen.

– Jos haluaa pitää hyvää huolta jalkaterveydestään, korkokenkiä ei voi käyttää ykköskenkinä arkena eikä töissä. Jo se, että käyttää niitä useita kertoja viikossa, kuormittaa alaraajoja ja jalkateriä.

Juhlissa sen sijaan voi hänen mukaansa käyttää niin korkeita korkoja kuin haluaa, kunhan vain pystyy kävelemään niillä kauniisti ja ilman koukkupolvia.

Muun muassa hoito- ja siivoustyössä käytetään yleisesti työkenkinä sandaalimaisia korkokenkiä, joissa on jopa viiden senttimetrin korot, Riitta Saarikoski harmittelee.

– Ihminen on luotu maailmaan tasapohjaisilla jaloilla. Pienikin korko muuttaa koko pystyasennon, alaraajojen asentoja ja jalkapohjien kuormitusta.

– Mutta jos ollaan armollisia korkojen käyttäjille, niin sanotaan, että työkengissä ihanteellinen korko on korkeintaan yhden senttimetrin korkuinen.

Moni korkoihin tottunut sanoo, ettei enää osaisi kävellä matalapohjaisilla kengillä.

Saarikoski sanoo, että kun korkokenkiä pidetään päivittäin vuosikaudet, akillesjänteet lyhenevät ja nilkan normaali koukistus vähenee. Tämä vaikeuttaa luonnollista kävelyä.

Kun siirrytään korkeista mataliin korkoihin, kalvojänne ja pohjelihas venyvät ja aiheuttavat kipuja hölkätessä ja reippaassa kävelyssä.

– Pohjelihasten elastisuus ja akillesjänteen venyvyys palautuvat hitaasti, joten totuttelu mataliin korkoihin vie aikaa. Kannattaa kokeilla paljain jaloin tai korottomilla kevytjalkineilla liikkumista, ensin 15 minuutin pätkissä.

Voimistelu auttaa jalkavaivoihin

Jalkavoimistelu auttaa. Kannattaa venytellä ja harjoittaa mm. varpaiden lihaksia, sääri- ja pohjelihaksia sekä harjoitella nilkan koukistusta.

Ihomuutokset (mm. kovettumat, halkeamat tai rakot) ja kynsimuutokset (mm. kynsikivut, sisään kasvaneet ja paksuntuneet kynnet) tulee hoitaa. Rasvaa jalkoja päivittäin perusvoiteella.

Muista oikeat sukka- ja kenkävalinnat. Ohjeita saa jalkaterapeuteilta ja jalkojenhoitajilta.

 Yhdistä vaaleaan purkkisärkeen tuorekurkkua, chiliä ja limeä.

Käsitys särjestä roskakalana saa huutia, kun maistat ensimmäisen kerran purkkisärkeä. Se vie kielen mennessään. Särki on pitkään haudutettuna mainion makuinen ruokakala.Särjet kannattaa pyytää järvistä kylmän veden aikaan alku- ja loppukesästä, jolloin ne eivät maistu mutaisilta.

Sup-ohjaaja Ville Kasarin mukaan suppailu on aloittelijalle helppo laji, johon ei vaadita aiempia erityistaitoja. KUVA: Jarno Pellinen

Suppailun harrastajamäärät kasvavat edelleen selvästi viime vuoteen verrattuna, sup-yrittäjä Jarno Rautio sanoo.- Harrastajamääriä on kuitenkin vaikea arvioida, sillä usein perheeseen hankitaan yksi tai kaksi lautaa, ja niitä sitten käyttää useampi perheenjäsen.Sup-lautoja on Raution mukaan joka tap

Oikea jalkojen leveys on lantionlevyinen haara-asento. Jos jalat ovat näin leveällä kuin kuvassa, lauta keikkuu helposti. Muista pitää jalat rentoina. Kuva: Jarno Pellinen

Sup-lauta muuttuu muutamassa harjoituskerrassa kiikkerästä laudasta vastustamattomaksi vesivälineeksi, ainakin jos uskoo yhä uusia tänäkin kesänä lajin pariin päätyviä harrastajia. Suppailu on tehokas kokovartalotreeni, joka vahvistaa erityisesti keskivartalon lihaksia, mutta myös jalkojen pienet, h