Julkaistu: 18.04.2017 07:27
-
Päivitetty: 18.04.2017 09:19

Rentoutus  helpottaa hormoniharmia

Turvottaa ja aristaa. Kiukuttaa, ärsyttää ja itkettää. Pienikin poikkipuolinen sana tai epäonnistuminen aiheuttaa joko pimahduksen tai romahduksen.

Pms-oireiden perimmäistä syytä ei tunneta eikä myöskään tiedetä, miksi oireet ovat toisilla voimakkaat ja toisilla tuskin tunnistettavat. Oireet kuitenkin liittyvät keltarauhashormonin toimintaan.

Oireilu pahenee yleensä 40 ikävuoden tienoilla.

– Jos elämä on täynnä perheen ja työelämän vaatimuksia, eikä aikaa rauhoittumiselle löydy, oireetkin tuntuvat voimakkaammin, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Aila Tiitinen toteaa.

Tiitinen muistuttaa, että pms-oireissa kyse ei ole hormonihäiriöstä. Oireet kertovat, että kuukautiskierto toimii normaalisti.

Pahoista päivistä selviää asiantuntijoiden mukaan parhaiten noudattamalla tuttuja terveen elämän ohjeita: ulkoile ja vältä stressiä, suolaa, tupakkaa ja alkoholia.

Liikunta lisää kehon omien mielihyvähormonien tuotantoa, joten monelle liikkuminen tuo helpotusta hormoniharmiin. Kaikkia urheilu ei kriittisinä päivinä kuitenkaan houkuttele.

– Jos ei pidä liikunnasta, itsensä siihen pakottaminen viikko ennen kuukautisia voi jopa huonontaa oloa. Kannattaa etsiä mieluummin sellaisia asioita, jotka itsestä tuntuvat hyvältä, Tiitinen sanoo.

Aina hyvätkään yritykset eivät silti riitä olon helpottamiseen.

– Jos kotikonsteista huolimatta kokee elämänlaadun huonoksi, voidaan ainakin kokeeksi etsiä sopiva oireita helpottava lääke, dosentti ja gynekologisen endokrinologian erikoislääkäri Mervi Halttunen-Nieminen sanoo.

Yhdistelmäehkäisypillereitä voidaan joskus käyttää vaikeiden pms-oireiden lievittämiseen. Osa saa avun hormonikierukasta, kun kuukautiset ja niihin liittyvät vaivat tulevat harvemmin.

Halttunen-Niemisen mukaan hyvin matala-annoksinen diureetti tuo joillakin apua turvotukseen, kun sitä otetaan juuri kuukautisten alla.

– Ja joillakin masennuksen hoitoon käytettävät lääkkeet auttavat psyykkisiin oireisiin, kun niitä otetaan kierron puolivälin jälkeen.

Toisille pms-oireisiin tuo helpotuksen vasta elimistön seuraava suuri hormonaalinen myllerrys, viidenkympin tietämillä alkavat vaihdevuodet. Silloin muna­sarjojen toiminta heikkenee ja loppuu vähitellen kokonaan. Samalla estrogeenin tuotanto lopahtaa.

Enemmistö naisista tunnistaa vaihdevuosioireet, mutta jälleen elämäntilanne vaikuttaa siihen, kuinka paljon oireista lopulta on haittaa.

Tutuin oire ovat kuumat aallot: yhtäkkiä on täysin hiessä ja punainen, sydän tykyttää.

– Yöhikoilu vaikeuttaa nukkumista. Tästä seuraa väsymystä, ja siitä taas ärtymystä ja kiukkua, Halttunen-Nieminen kuvailee.

Myös limakalvojen kuivuus kiusaa.

Vaihdevuosien vaivat häiritsevät jopa 80:aa prosenttia naisista. Erittäin hankalia oireita saa joka viides.

Samat itsehoito-ohjeet pätevät vaihdevuosioireisiin, mutta jos oireet käyvät sietämättömiksi, myös hormonihoitoa voidaan harkita.

– Hoito kannattaa aloittaa ajoissa. Aika moni kokeilee, ja jos ei koe saavansa hyötyä, lopettaa hoidon, Halttunen-Nieminen sanoo.

Halttunen-Nieminen muistuttaa, että estrogeenia voi käyttää myös paikallisesti.

– Lievistä vaihdevuosioireista kärsivät eivät varmaankaan tarvitse hormonihoitoa, mutta moni ei tiedä, että kuivia limakalvoja voi hoitaa paikallisestrogeenilla ihan turvallisesti.

Kun limakalvot ovat kunnossa, seksielämäänkin saattaa löytyä uusi, elämänlaatua kohentava vire.

Testosteronihoito houkuttaa nuoria miehiä

Suomessa on meneillään trendi, jossa 30–40-vuotiaat miehet hakeutuvat tutkimuksiin epämääräisten oireiden takia, lisääntymistieteen dosentti sanoo.

Yleisimmin miehet valittavat yleistä vedon tai energian puutetta. Toinen yleinen oire on haluttomuus yhtä lailla seksiin kuin muihinkin asioihin.

– Ennen hyvät asiat eivät enää innosta eivätkä tuota mielihyvää. Mies voi olla ärtyisä, hermostunut ja mieli maassa. Uni on heikkoa ja hikoilupuuskiakin voi olla, dosentti ja seksuaalilääketieteen asiantuntija toteaa.

Myös aamuerektiot häviävät, ja yhdynnässä erektio temppuilee.

– Joku tulee vastaanotolle myös siksi, että salilla ei enää tule tuloksia ja palautuminen urheilusuorituksesta on huonontunut.

miehen matalan testosteronitason syynä on usein kiveksiä säätelevän aivolisäkkeen toimintahäiriö.

– Tällaisen voivat aiheuttaa elämäntapoihin liittyvät seikat, kuten ylipaino, stressi, urheilun aiheuttama ylirasitustila tai unihäiriöt. Monesti ongelmien syynä on myös steroidien väärinkäyttö, Piha toteaa.

Perheentuvan mukaan usein päädytään elämäntaparemontin sijaan testosteronihoitokokeiluun.

– Suurella osalla hoidon aloittavista ohjeistusten mukaiset hoitokriteerit eivät täyty. Hoitoa kuitenkin jatketaan mahdollisten lumevaikutusten vuoksi.

kuitenkaan ole riskitöntä. Perheentupa korostaa, että testosteronihoito ei sovi heille, jotka suunnittelevat lasten hankkimista.

– Hoito vähentää huomattavasti omaa testosteronituotantoa. Varsinkin pistettävät valmisteet heikentävät siittiötuotantoa merkittävästi ja lopettavat tuotannon suurella osalla kokonaan.

Syynä tähän on aivolisäkkeen toiminnan lamautuminen. Muita haittoja ovat esimerkiksi naishormonitasojen nousu, akne, turvotus ja rintarauhasen kasvu.

– Haitat häviävät, kun hoito lopetetaan, mutta toipumiseen voi mennä kuukausia, Piha sanoo.

Omaa testosteronieritystä voi parhaiten parantaa laihduttamalla.

– Hyvinvointiin vaikuttavat huomattavasti myös muut elämätavat, kuten ruokavalio, tupakoinnin lopettaminen ja riittävä yöuni, Perheentupa sanoo.

– Liikunnan lisääminen ja stressin hallinta vaikuttavat varmasti, mutta kärsivällisyyttä se vaatii, Piha toteaa.

Kosketuskin voi helpottaa

Pms- ja vaihdevuosioireisiin pätevät samankaltaiset terveen elämän ohjeet.

Yritä minimoida stressiä.

Syö monipuolisesti, vältä kuitenkin suolaa, sokeria ja voimakkaasti maustettuja ruokia.

Tupakka pahentaa kaikkia oireita, vaikka toisikin hetkellisen mielihyvän.

Vältä myös alkoholia, sillä se herättää aamuyöstä entistä varmemmin ja lisäksi turvottaa.

Liiku kelissä kuin kelissä. Liikunta tuottaa endorfiinimyrskyn, josta saa kehon omaa mielihyvähormonia. Kävele raittiissa ulkoilmassa tai joogaa.

Myös taidenautinto voi kohentaa vointia. Ylipäätään kaikenlainen rentoutuminen kohottaa fiilistä.

Koskettele. Pidä lapsia hyvänä ja hyväilkää toisianne pari­suhteessa.

Seksi lisää kehon omia mielihyvähormoneja. Vaikka pahojen oireiden aikaan ei välttämättä tee mieli seksiä, hyvä sukupuolielämä voi hoitaa etenkin pms-oireita.

Lähde: Mervi Halttunen-Nieminen

 Yhdistä vaaleaan purkkisärkeen tuorekurkkua, chiliä ja limeä.

Käsitys särjestä roskakalana saa huutia, kun maistat ensimmäisen kerran purkkisärkeä. Se vie kielen mennessään. Särki on pitkään haudutettuna mainion makuinen ruokakala.Särjet kannattaa pyytää järvistä kylmän veden aikaan alku- ja loppukesästä, jolloin ne eivät maistu mutaisilta.

Sup-ohjaaja Ville Kasarin mukaan suppailu on aloittelijalle helppo laji, johon ei vaadita aiempia erityistaitoja. KUVA: Jarno Pellinen

Suppailun harrastajamäärät kasvavat edelleen selvästi viime vuoteen verrattuna, sup-yrittäjä Jarno Rautio sanoo.- Harrastajamääriä on kuitenkin vaikea arvioida, sillä usein perheeseen hankitaan yksi tai kaksi lautaa, ja niitä sitten käyttää useampi perheenjäsen.Sup-lautoja on Raution mukaan joka tap

Oikea jalkojen leveys on lantionlevyinen haara-asento. Jos jalat ovat näin leveällä kuin kuvassa, lauta keikkuu helposti. Muista pitää jalat rentoina. Kuva: Jarno Pellinen

Sup-lauta muuttuu muutamassa harjoituskerrassa kiikkerästä laudasta vastustamattomaksi vesivälineeksi, ainakin jos uskoo yhä uusia tänäkin kesänä lajin pariin päätyviä harrastajia. Suppailu on tehokas kokovartalotreeni, joka vahvistaa erityisesti keskivartalon lihaksia, mutta myös jalkojen pienet, h