Kanta-Häme

120 prosenttia omasta kropasta irti

Isot painot nousevat kohti kattoa, kun salillinen ihmisiä treenaa grit strenght -tunnilla. Vauhti on nopeaa, syke korkealla, ja musiikki soi.

Meneillään on HIIT-nimellä tunnettu tehokuntoilu, jota tarjoaa Hämeenlinnassa ensimmäisenä My Flow -sali. Nimi HIIT tulee englanninkielen sanoista high intensity interval training, eli vapaasti suomennettuna huipputehokas intervalliharjoittelu.

– Koska treenii kestää vain puolituntia, sen pitää olla todella tehokas, kertoo ohjaaja Eero Hellgren.

Hän on se henkilö, joka toi lajin Hämeenlinnaan. Turusta hiljattain muuttanut Hellgren kertoo, että treenimuoto on leviämässä nyt ympäri Suomea.

– Tässä otetaan 120 prosenttia omasta kropasta irti!

Tunnilla käytettävän tangon painon suositellaan olevan noin 30 prosenttia kehon painosta.

Miehetkin ryhmäliikuntaan

HIIT-innostukseen saattaa osaltaan vaikuttaa crossfit-lajin noste. Siinäkin tehdään intervallijaksoja ja taukoja on välissä. HIIT:issä on tehokkuus viety vielä askeleen pidemmälle.

Tunti on hyvin erilainen kuin muut ryhmäliikuntatunnit. Siksi se on myös miehille helpompi lähestyä. Tunneilla ei tehdä koreografioita, vaan treeni perustuu tavallisiin voimannostoliikkeisiin ja punnerruksiin.

Tavoitteena on lihasten nopea kehitys.

– Kun käy tunnilla, huomaa, että jaksaa paljon enemmän kuin uskoisi, sanoo Hellgren.

Tunnin harjoittelu puolessa tunnissa

Tunnin kuvauksessa kerrotaan, että puolen tunnin treeni vastaa tunnin normaalia treeniä.

– Väitän, että vielä enemmänkin. Puoli tuntia pystyy treenaamaan niin sanotusti ylikovaa, jolloin saadaan valtava teho.

Hellgren sanoo, että jos käy tunnilla kerran viikossa kahden kuukauden ajan, hapenottokyky paranee ainakin 10–15 prosenttia.

Vaaroja hän ei koe lajissa olevan. Hellgrenin mukaan ainoa riski on siinä, että kun tehdään isoilla painoilla, tekniikan pitää olla kunnossa. Keskivartalon pitää olla tiukkana, ja tilaa pitää löytyä ympäriltä.

Hänen mukaansa laji sopii myös vasta-alkajille. Kaikki saavat tunnista itsensä ylittämisen kokemuksen.

Treeni on niin tehokas, että Hellgren arvioi, että kaksi kertaa viikossa on liikaa. Muunlainen liikunta lajin tueksi on kuitenkin suositeltavaa.

– Tätä tuntia ei kannata yhdistää esimerkiksi juoksulenkkiin heti perään, hän neuvoo. (HäSa)

 

Grit strenght -tunti My Flow-salilla maanantaisin klo 19-19.30 ja torstaisin klo 17-17.30

Lue lisää kauneuteen ja kuntoiluun liittyviä juttuja keskiviikon Hämeen Sanomista. Näköislehti löytyy täältä!