Kanta-Häme

17-vuotiaita autonkuljettajia enemmän kuin koskaan, minimituntimäärästä tuli uusi normaali – nämä asiat ovat ajokorttilain muutoksen jälkeen muuttuneet

Autokoululaiset pääsevät ajokokeesta läpi entistä harvemmin, opetuslupalaiset taas aiempaa useammin.
17-vuotiaille myönnettävien poikkeuslupien määrä nousi huimasti, kun luvan myöntämisen perusteita lakimuutoksessa lievennettiin. Kuva: Terho Aalto
17-vuotiaille myönnettävien poikkeuslupien määrä nousi huimasti, kun luvan myöntämisen perusteita lakimuutoksessa lievennettiin. Kuva: Terho Aalto

Kahden vuoden takainen ajokorttiuudistus vaikuttaa muuttaneen pysyvästi ajo-opetuksen tapoja ja määrää.

Uudistuksen jälkeen moni tähtää ajokokeeseen minimituntimäärällä.

–  Suuri massa on ottanut asian niin, että minimimäärä on uusi normaali, sanoo Suomen Autokoululiiton puheenjohtaja Jukka Kiviniemi.

Henkilöauton ajokorttia varten vaaditaan nykyisin vähintään 14 ajotuntia ja 8 teoriatuntia. Osa ajotunneista voidaan toteuttaa simulaattorilla, ja kaikki teoriatunnit on mahdollista suorittaa verkossa.

Traficomin tilastojen mukaan autokoululaiset ottavat keskimäärin yhden lisätunnin.

Ennen vuoden 2018 uudistusta ajokortin suorittamisen eri vaiheisiin sisältyi pakollisia ajo- ja teoriatunteja yhteensä yli 40.

Epic Autokoulu -ketjun oppilaista minimitunneilla tutkintoon tähtää noin 70 prosenttia, arvioi ketjujohtaja Siim Männik.

–  Nuorison keskuudessa on esiintynyt jopa sellaista, että olisi hieman noloa ottaa enemmän opetusta, Männik sanoo.

Määrään tuntuu vaikuttavan muun muassa asuinpaikka.

– Pienemmillä paikkakunnilla näkee selvästi, että on tutustuttu alueeseen, käyty ehkä peltoajossa.

CAP-autokoulun ketjujohtaja Marjo Koskinen puolestaan näkee minimiopetuksen käyvien määrän viime aikoina tasaantuneen.

–  Nyt kun aikaa on kulunut pari vuotta, on selkeästi kasvanut asiakkaiden ymmärrys siitä, että lakisääteinen minimi ei automaattisesti tarkoita kortin saamista, Koskinen sanoo.

–  Toki edelleen on myös niitä, jotka haluavat saada kortin mahdollisimman edullisesti.


”Pienemmillä paikkakunnilla näkee selvästi, että on tutustuttu alueeseen, käyty ehkä peltoajossa.”


 

Yhä harvempi saa kortin ensiyrityksellä

Ajokokeen ensiyrityksellä läpäisseiden määrä oli laskussa jo aiemmin, mutta lakimuutos toi siihen vielä isomman pudotuksen. Vuonna 2017 B-luokan ajokortin sai ensiyrittämällä 67 prosenttia kaikista kokelaista, tämän vuoden alussa 60.

Läpimeno ensiyrittämällä on lakimuutoksen jälkeen autokoululaisilla vähentynyt, opetuslupalaisilla taas lisääntynyt.

Traficomin asiantuntija Marjo Immonen pitää suurimpana syynä eroon autokoulun tuntimäärien tippumista, mutta vaikutusta on myös ajokokeen muuttumisella. Ajokokeissa painotetaan nykyään yksittäisten virheiden sijaan enemmän kokonaisosaamista.

–  Kymmenen ajotuntia ja riskientunnistamiskoulutus ei ole kaikille tarpeeksi, mutta koetta halutaan silti yrittää, koska lisätunnit maksavat. Opetusluvalla taas ajokokemusta tulee paljon enemmän, ja kokonaisosaaminen kehittyy tuntimäärän mukana.

Myös ympäristön haastavuus näyttää vaikuttavan siihen, kuinka moni läpäisee ajokokeen ensiyrittämällä.

– Uudellamaalla prosentti on noin 50–60, ja paranee mitä pohjoisemmaksi ja harvaanasutummaksi mennään, Epicin Siim Männik sanoo.

Korona vei kevätpiikin

Koronavirusepidemia näkyi myös autokoulujen asiakasvirrassa varsinkin maaliskuun tienoilla.

–  Sellaisia asiakkaita on ollut vähemmän, joiden ei ole pakko ajaa ajokorttia juuri nyt. Yleensä he ovat hieman vanhempia kuin 18–20-vuotiaita. Nuoret asiakkaat taas ovat olleet liikkeellä ihan normaalisti, kertoo CAPin Marjo Koskinen.

Epicin autokouluissa asiakasmäärä laski parikymmentä prosenttia, kun poikkeustila julistettiin.

Loppukeväästä asiakasmäärä on autokouluissa taas palaillut normaalitasolle.

Käytännön opetukseen epidemia ei ole vaikuttanut: sekä CAPin että EPICin teoriaopetus on siirtynyt verkkoon jo aiemmin, ja ajotunnit on järjestetty varotoimenpiteet huomioiden.


”Eniten poikkeuslupia myönnetään maakunnan 17-vuotiaiden määrään suhteutettuna Etelä-Pohjanmaalla ja Kainuussa, reilusti yli kolmasosa ikäluokasta.”


 

Poikkeusluvalla paikoin yli kolmasosa maakunnasta

17-vuotiaille myönnettävien poikkeuslupien määrä nousi huimasti, kun luvan myöntämisen perusteita lakimuutoksessa lievennettiin. Perusteiden arvioinnissa huomioidaan muun muassa pitkät etäisyydet sekä huonot joukkoliikenneyhteydet kouluun tai harrastuksiin.

Aiemmin lupia myönnettiin vain muutamia vuosittain, viime vuonna lähes 12  000. Poikkeuslupalaisissa poikia on kaksinkertaisesti tyttöihin verrattuna

Eniten poikkeuslupia myönnetään maakunnan 17-vuotiaiden määrään suhteutettuna Etelä-Pohjanmaalla ja Kainuussa, reilusti yli kolmasosa ikäluokasta. Seuraavaksi eniten poikkeuslupalaisia on Lapissa ja Satakunnassa, vähiten Ahvenanmaalla ja Uudellamaalla.

Siim Männikin mukaan Epicin autokoululaisista esimerkiksi Koillismaan pienissä kunnissa yli puolet saattaa opiskella poikkeusluvalla.

Opetuslupien määrä lähes kaksinkertaistui

Lakimuutos lisäsi selkeästi myös opetuslupien hakemista, kun muun muassa opetuslupiin vaadittu teoriakoe poistettiin.

Viime vuonna opetuslupia myönnettiin melkein 32  000, lähes kaksinkertainen määrä kuin vuonna 2017 (16  000). Tänä vuonna lupia on toukokuun loppuun mennessä myönnetty jo 15  000.

Opetuslupalaisten osuus kaikista hyväksytyistä ajokokeista oli viime vuonna 30 prosenttia.

Autokoululiiton Kiviniemen mukaan opetusluvilla opettaminen on yleisempää pienillä paikkakunnilla, joissa on helpompi liikenneympäristö.

Opetuslupalaistenkin on käytävä autokouluissa vähintään kahdeksan tunnin riskienhallintaosio.

CAP-autokouluissa on viime aikoina ollut selvää lisäystä niissä, jotka suorittavat ajokortin osaksi kotiopetuksessa, osaksi autokoulussa. ”Hybridimallin” oppilaita on Koskisen mukaan kuitenkin kokonaisuudessaan vähän.

Tienataanko opetusluvilla?

Opetuslupien osalta on noussut Autokoululiiton Kiviniemen mukaan esiin harmaan talouden ongelma: Esimerkiksi tietyillä nettisivuilla tarjotaan ajo-opetusta opetusluvalla maksua vastaan. Samaan asiaan on kiinnittänyt huomiota myös Epicin Siim Männik.

Traficomin tiiminvetäjä Henna Antilan mukaan harmaata taloutta ja opetusluvilla tienaamista rajoittaa tehokkaasti se, että muun kuin lähisukulaisen opettamiseen voi saada vain kolme opetuslupaa kolmen vuoden sisällä. Lähisukulaisten opetukseen lupien määrää ei ole rajoitettu.

–  Selkeästi enemmän haetaan sukulaisuussuhteisia opetuslupia, Antila kertoo. STT

 

Lue myös: Alaikäinen kaahasi autolla – oli saanut ajokortin poikkeusluvalla 17-vuotiaana (26.1.2020)

Lue myös: Onni Merisaari sai ajokortin poikkeusluvalla heti 17-vuotiaana – Liikenneopettajan mielestä valtio rahastaa (2.3.2020)

 

Ajokorttilain muutos toi 17-vuotiaat kuljettajat teille ja kaksinkertaisti opetuslupien määrän

Poikkeuslupia myönnettiin viime vuonna 12  000, aiemmin vain muutamia vuodessa.

Taustalla on vuoden 2018 ajokorttilain muutos, joka lievensi poikkeusluvan perusteita.

Lakimuutoksen jälkeen myös opetuslupien hakeminen on lähes kaksinkertaistunut, kun lupaan vaadittu teoriakoe poistui.

Autokoululaiset pääsevät ajokokeesta ensiyrityksellä läpi entistä harvemmin, opetuslupalaiset taas aiempaa useammin. Ajo-opetuksen minimimäärä pieneni lakimuutoksen myötä.

Päivän lehti

19.10.2020

Fingerpori

comic