Kanta-Häme

2 + 14 = Kokonainen festivaali

Tämä kysymys on pakko hoitaa pois jaloista pyörimästä. Onko klassisen musiikin maailma niin epätasa-arvoinen, että naiset tarvitsevat oman festivaalin?

– Kun keksin idean, mietin, tuleeko tästä liian feministinen vaikutelma, mutta ei tule, jos siitä ei tee sellaista, sanoo viulisti Linda Suolahti.

Helsinkiläistyneen janakkalalaisen kanssa Kokonainen festivaalin ydinkaksikon muodostaa hampurilaistunut espoolainen Mari Viluksela.

– Suomessa on vähän sellainen ilmapiiri, että halutaan ymmärtää väärin ja tasa-arvoasioista tehdään suurempia kuin ne ovat. Haluamme esitellä naisten lahjakkuutta ja unohtuneita naissäveltäjiä, joiden ei pitäisi olla unohtuneita, sanoo Viluksela.

– Ei niin, että jos olet mies, et saa tulla.

Ensimmäinen Kokonainen festivaali koostuu neljästä konsertista, jotka järjestetään elokuun viimeisenä viikonloppuna ympäri Hämeenlinnaa. Klubissa, viinibaarissa, raatihuoneessa ja kirkossa.

Suolahti tietää, ettei perinteisen konserttietiketin rikkominen ole upouusi idea, mutta toisenlainen ratkaisu olisi ollut luonnoton. Kuppilaesiintymiset tuntuvat omilta.

– Olen seurannut tosi läheltä opettajani Minna Pensolan perustamaa klasariklubia. Se on ollut hauskaa, erilaista ja rentouttavaa sekä yleisölle että esiintyjille.

Tällä hetkellä Suomen Kansallisoopperassa työskentelevän viulisti muistuttaa myös, ettei kaikki musiikki ole edes sävelletty isoja konserttilavoja ja häikäiseviä valoja varten.

– Vaan nimenomaan intiimiin, pieniin tilaisuuksiin, joissa voidaan samaan aikaan ruokailla, juoda, vaikka jopa tanssia! innostuu Suolahti.

Kokonainen festivaalilla esiintyvien naissoittajien ja -laulajien lukumäärä on 16.

– Suurin osa meistä on opiskelukavereita jostakin oppilaitoksesta joltain ajalta. Meille on jäänyt hyvä vaikutelma, että on kiva soittaa yhdessä, kertoo Suolahti.

Ohjelmassaan festivaali ei hirttäydy sataprosenttisen naisellisuuden periaatteeseen. Lauantain iltakonsertissa kuullaan esimerkiksi Robert Schumannin Frauenliebe und -Leben ja Jean Sibeliuksen Kaiutar.

– Jos miesten säveltämissä kappaleissa käsitellään naisia, he ovat jotain jumalattaria, henkimaailman mystisiä olentoja tai jotain nymfejä, nauraa Suolahti.

– Ei koskaan tavallaan aitoja naisia. Siksi lauantain päiväkonsertissa naiset puhuvat omasta puolestaan.

Viluksela kertoo ohjelman kokoamisen vieneen paljon aikaa.

– Mutta hyvän ja ehjän konserttiohjelman tekeminen on ollut myös tosi palkitsevaa. Olemme halunneet rakentaa konsertteihin selkeän teeman.

Suolahti sanoo tienneensä jo etukäteen, ettei uutta festivaalia polkaista alulle sormia napsauttamalla. Jo harvoin kuultujen sävellysten nuottien hankkiminen on ollut vaikeaa, puhumattakaan rahoituksesta.

– Tuija Hakkila, Susanna Mälkki ja monet muut ovat pitäneet tätä ihan loistavana juttuna, mutta Hämeen kulttuurirahasto ei lähtenyt tukemaan hanketta. Siihen olen vähän pettynyt.

Vaikka yhtään säveltä ei ole vielä soitettu tai laulettu, liikkuvat kaksikon ajatukset jo kauempana tulevaisuudessa. Ideoita on varastoitu seuraavia vuosia varten, ja talveksi Kokonainen ry suunnittelee konsertteja myös Helsinkiin.

Ensin on kuitenkin vietävä läpi ihka ensimmäinen Kokonainen festivaali. Onko sille asetettu yleisötavoitetta?

– Meidän tavoite on täydet salit! napauttaa Suolahti hetkeäkään epäröimättä. HÄSA

ETKOTKokonainen festivaalin pop up -konsertteja: lauantaina 16.7. Kauppakeskus Goodmanissa klo 13 ja Nooran Viinibaarissa klo 15. Perjantaina 26.8. Piparkakkutalossa klo 12. Kaikissa eri ohjelma.