Kanta-Häme

50 liikennerikkomusta vartissa

Kettumäen sillan uusiminen ja sen aiheuttamat liikenteen poikkeusjärjestelyt ovat saaneet tienkäyttäjät käymään kuumina.

Aiheesta on julkaistu lukuisia kirjoituksia Hämeen Sanomien yleisönosastossa ja läpiajokiellosta, sen noudattamatta jättämisestä ja alueen sekavista liikennemerkeistä on sadellut palautetta poliisille, Uudenmaan ely-keskukselle ja Hämeenlinnan kaupungille.

Kirstulantien läpiajo Tampereentieltä Pälkäneentielle suljettiin muulta kuin julkiselta liikenteeltä, traktoreilta ja hälytysajoneuvoilta kaksi viikkoa sitten. Reittiä saavat käyttää ainoastaan Hakalanniemen ja Hatunniemen asukkaat ja alueella asioivat.

Läpiajokieltoa rikotaan yleisesti. Hämeen Sanomat kävi torstaina laskemassa liikennettä Kirstulantiellä. Puolen tunnin seurannan aikana tiellä kulki 146 ajoneuvoa, joista 103 ajoi vastoin kieltoa.

”Liikenneturvallisuusriski”

Uudenmaan ely-keskuksen ja Hämeenlinnan kaupungin edustajat sanoivat torstaina läpiajokiellon syyksi henkilöautoliikenteen, jonka vuoksi Kirstulantietä remontin ajan käyttävä linja-autoliikenne ei pysynyt aikataulussa.

– Tampereentien päässä Kirstulantie on kapea, mutkainen ja mäkinen, joten runsas liikenne aiheuttaisi myös liikenneturvallisuusriskin, perustelee Hämeenlinnan kaupungin liikennesuunnittelija Minna Aakkula.

Syystä läpiajon kieltämiseen on toisenlaistakin tietoa: Pälkäneentien siltaurakasta vastaavan Destian mukaan läpiajo kiellettiin, koska raskas liikenne käytti huonokuntoista siltaa sen painorajoituksesta huolimatta (HäSa 9.1.).

Torstain liikennelaskennan perusteella raskaan liikenteen ja julkisen liikenteen määrä reitillä on vähäinen. Laskennan aikana reittiä ajoi kaksi linja-autoa ja yksi kuorma-auto.

Kielto jatkunee kevääseen

Läpiajokieltomerkki siirrettäneen ensi viikolla Pälkäneentiellä Hämeenlinnan ja Hattulan rajalle Katinalantien risteykseen. Samalla mopoautoille annettaneen lupa käyttää Kirstulantietä läpiajoon.

– Merkki siirretään, etteivät ihmiset aja turhaan Pälkäneentietä pussinperälle asti. Katinalassa on risteysalue, jossa pääsee helposti kääntymään ympäri, Minna Aakkula selventää.

Aakkulan mukaan ely-keskus on selventämässä omia liikennemerkintöjään työmaan ja kiertotien osalta Parolan suunnassa.

Kirstulantien läpiajokielto jatkunee ainakin huhtikuuhun asti.

– Kun liukkaat keli ovat ohi, muusta liikenteestä ei tule enää samanlaisia paineita busseille Tampereentien päässä, Aakkula toteaa.

Koska kieltoa rikotaan hyvin yleisesti ja sitä on vaikea valvoa, eikö läpiajoa voisi vain sallia?

– Kielto on tarpeen bussiliikenteen takia. Toinen vaihtoehto on jättää vuorot ajamatta sitä kautta, ja silloin ihmiset jäisivät ilman joukkoliikenteen palveluja.

Liikenteen poikkeusjärjestelyt jatkuvat ensi syksyyn asti, jolloin uuden Kettumäen sillan pitäisi valmistua. (HäSa)