Kanta-Häme

Kantatie 54:n suunnitelmiin päivitystä – Tutkittavina valtatietasoiset ratkaisut

Kantatielle 54 Lopen Launosissa rakennettiin jo vuonna 2002 keskikaiteellinen ohituskaista. Lisää turvallisuutta ja valtatiemäisyyttä parantavia ratkaisuja kaivataan. Kuva: Anu Kankaansydän-Lahtinen
Kantatielle 54 Lopen Launosissa rakennettiin jo vuonna 2002 keskikaiteellinen ohituskaista. Lisää turvallisuutta ja valtatiemäisyyttä parantavia ratkaisuja kaivataan. Kuva: Anu Kankaansydän

Uudenmaan ely-keskus on käynnistänyt kantatie 54:n kehittämisselvityksen päivityksen. Tietä halutaan kehittää ensisijaisesti pitkän matkan liikenteen reittinä Forssan ja Lahden välillä.

Vaikka kantatie 54 ei nykyisellään kuulu valtakunnan pääväyliin, tutkitaan selvityksessä valtatietasoisten ratkaisujen tuomista tieosuudelle.

– Asia on ollut jäissä pitkään. Kantatie 54 toiminnallisten luokkien muutoksesta on jokin aika sitten tehty ehdotus ja olemme saaneet nyt luvan käynnistää kehittämisselvityksen päivityksen. Tämän selvityksen perusteella ei toiminnallinen luokka kuitenkaan muutu, kertoo projektipäällikkö Krista Kumanto-Kooni Uudenmaan ely-keskuksesta.

Työn tavoitteena on muodostaa kokonaisnäkemys 54-tien nykytilanteesta ja kehittämistarpeista sekä osoittaa jatkosuunnittelun tarpeet.

Liittymiä tiheässä, ohitus vaikeaa

Jo vuonna 2014 valmistuneessa edellisessä selvityksessä todettiin, että suurin osa Forssan ja Lahden välisestä läpikulkuliikenteestä käyttää kantatietä 54. Liikennemäärä vuorokaudessa vaihtelee 2600 ajoneuvosta 8300 ajoneuvoon vuorokaudessa.

Tien puutteita ovat muun muassa kapeus, puutteelliset ohitusnäkemät ja suuri liittymätiheys. Erillisiä kevyen liikenteen väyliä on tien varrella nykyisellään vain alle kaksi kilometriä.

Valtatietasoiset ratkaisut merkitsisivät yleensä esimerkiksi uusia ohituskaistoja, liittymien parantamista tai eritasoliittymien rakentamista sekä pienien yksityistieliittymien karsimista.

Selvitys valmis ennen kesälomia

Lokakuun lopulla käynnistetyn kehittämisselvityksen on määrä olla valmis ensi toukokuun lopulla.

Suunnitelman päivitykseen osallistuvat Uudenmaan ely-keskuksen lisäksi Hämeen liitto, Päijät-Hämeen liitto sekä kaikki kuusi kuntaa, joiden lävitse 54-tie kulkee.

– Kun kaikki alueen toimijat ovat mukana, on meillä jatkossa mahdollisuus saada asioita paremmin eteenpäin, Kumanto-Kooni arvioi.

Muun muassa loppilainen kansanedustaja Timo Heinonen (kok.) on aktiivisesti ajanut 54-tien perusparannusta ja muuttamista valtatieksi. Hän teki esimerkiksi kuukausi sitten tähän liittyvän talousarvioaloitteen valtion vuoden 2020 budjettiin. HäSa

Lue myös: Hämäläiskansanedustaja Timo Heinoselta liuta talousarvioaloitteita: 10 miljoonaa euroa Kymppitien perusparannukseen