Kanta-Häme

5G-verkko voi tehdä scifistä totta

Muutaman seuraavan vuoden aikana tietoverkko harppaa uusille taajuuksille, kun 4G-verkko saa rinnalleen uuden sukupolven verkon, 5G:n.

Oulun yliopiston ja Teknologian tutkimuskeskus VTT:n 5G-testiverkkoprojekti kehittää parhaillaan seuraajaa nykyiselle 4G-verkolle. Myös Aalto -yliopisto on kehittänyt oman testiverkon.

Viidennen sukupolven verkko moninkertaistaa nykyisen tiedonsiirtonopeuden ja lopulta mahdollistaa ilman kuljettajaa ajelevat autot ja kauko-ohjattavat kirurgirobotit.

Siihen tosin on vielä matkaa, sanoo VTT:n erikoistutkija Atso Hekkala, joka on 5G-testiverkkoprojektin päällikkö.

Ensimmäisiä uuden sukupolven verkkoversioita voi kuitenkin tulla kuluttajamarkkinoille jo vuoden 2018 lopulla. Käytännössä 5G:n ensimmäiset versiot tarkoittavat tavalliselle kännykänkäyttäjälle vähän samaa kuin siirtymä 3G-verkosta 4G-verkkoon: tiedonsiirron nopeutumista.

Ensimmäistä valmista versiota 5G-verkosta odotetaan Hekkalan mukaan vuodeksi 2020. Silloin uusi verkko tarkoittaa ensinnäkin kaikille älypuhelimille 100 megabitin siirtonopeutta sekunnissa, mutta myös paljon muuta kuin nopeasti latautuvia videoita.

– 5G-verkko mahdollistaa laitteiden välisen kommunikoinnin. Tulevaa järjestelmää suunnitellaan sellaiseksi, että tiedonsiirto toimii millisekunnin viiveellä laitteiden, kuten autojen tai tehtaissa olevien robottien, välillä.

Käytännön sovelluksia 5G:n mahdollisuuksista kokeillaan jo. Oulun yliopiston ja VTT:n projekti suunnittelee oululaisen palvelutaloyrityksen taloon sensoriverkkoa, jolla hoitajat voivat saada reaaliajassa tarkkaa tietoa siitä, mitä muistisairaat asukkaat tekevät.

– Jos muistisairas lähtee vaeltamaan ulos talosta, sensorit tunnistavat hänet ja ovet menevät automaattisesti lukkoon, Hekkala sanoo.

Muistisairaiden palvelutalon seuranta perustuu paikannusjärjestelmään, jollaista 4G-verkolla ei ole mahdollista käyttää. 5G-verkossa erilaisten teknologioiden ja niiden yhdistelmien hallitseminen on mahdollista.

Paikannusjärjestelmään perustuu myös niin sanottu älyliikenne. Käytännössä se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että liikenteessä olevat ajoneuvot osaavat paikantaa sijaintinsa ja ohjata itseään. Lisäksi ne viestivät toisilleen. Hekkalan mukaan se parantaa liikenneturvallisuutta.

– Jos etummaisena oleva auto joutuu tekemään äkkijarrutuksen, viesti kulkee saman tien myös sen perässä oleviin autoihin. Näin ne osaavat jarruttaa ajoissa, jolloin vältytään ketjukolarilta.

Uuden sukupolven verkon mahdollistaa taajuuden vaihtaminen. 4G:n taajuuksilla on rajallinen määrä kaistaa, jolle mahtuu rajallinen määrä tietoliikennettä. 5G-verkkoa rakennetaan nykyistä korkeammille taajuuksille, joilla on enemmän kaistaa.

Verkko on vasta standardivaiheessa, eikä 5G:lle ole yhtä virallista määritelmää. Sen kehittämistä ohjaa kuitenkin joukko vaatimuksia. Yksi niistä on, että 5G:n huippunopeuksien tulisi olla kymmeniä gigabittejä sekunnissa. 4G:n huippunopeus on korkeintaan yhden gigabitin sekunnissa.

Kuluttajalle 5G-verkkoon siirtyminen tarkoittaa älylaitteiden uusimista. Nykyiset laitteet eivät pysty käyttämään verkkoa, vaikka kehittyvätkin jatkuvasti päivittyvän 4G:n tahdissa.HÄSA

Päivän lehti

29.5.2020