Kanta-Häme Hämeenlinna

Katuman kiertoliittymä valmistuu vihdoin heinäkuussa – Enää viimeistelytyöt jäljellä

Katuman paljon viivästynyt turboliittymä valmistuu heinäkuussa.
Katuman kiertoliittymän rakentamisen tavoitteena on liikenteen sujuvoittaminen, sillä etenkin raskaalla liikenteellä on ollut ongelmia vanhan mallisessa liikenneympyrässä. Kuva: Esko Tuovinen
Katuman kiertoliittymän rakentamisen tavoitteena on liikenteen sujuvoittaminen, sillä etenkin raskaalla liikenteellä on ollut ongelmia vanhan mallisessa liikenneympyrässä. Kuva: Esko Tuovinen

Katuman kaksikaistaisen kiertoliittymän rakentaminen on vihdoin loppusuoralla. Destian urakoiman projektin piti valmistua kesäkuun lopussa, mutta lopetus venyy heinäkuun toisen viikon alkuun.

– Projekti valmistuu siinä kohtaa lopullisesti, vakuuttaa Hämeenlinnan kaupungin rakennuttajapäällikkö Eija-Liisa Dahlberg.

Projekti piti saada valmiiksi jo viime syksynä, mutta talvi viivästytti työtä. Nyt ovat jäljellä lähinnä viimeistelytyöt.

 

Pakkasyöt lykkäsivät töiden aloittamista keväällä. Dahlberg kertoo, että töitä päästiin jatkamaan 22. huhtikuuta.

– Katuman alikulun työt jäivät viime vuonna kesken, hän tarkentaa.

Alikulkuun ovat vielä tehtävänä eristykset, alapuolen pinnoitus sekä kaideasennukset ja alikulun kannen täyttötyöt. Dahlbergin mukaan työ on ollut hankalaa koska alikulun kannen kosteus säilyi ilman lämpötilan vaihtelujen takia pitkään.

Muuta uurastettavaa riittää vielä keskisaarekkeissa, katuvalaistuksessa, jyrsinnöissä ja päällystyksessä.

Lisäksi asennetaan tiekaiteet, portaalit eli yläopasteet, liikennemerkit ja tehdään tarvittavat multaukset.

– Hieman on projekti jäljessä aikataulusta, rakennuttajapäällikkö myöntää.

 

Dahlberg painottaa, että töitä tehdään vain ympyrän yhdessä haarassa. Hänen mukaansa suuria muutoksia liikennejärjestelyihin ei ole viime aikoina tullut.

– Pääosiin vanhalla liikennöintisuunnitelmalla mennään, hän kertoo.

Valaisinpylvästä ja liikenteenjakajaa oli kolhittu, mutta suoranaisia onnettomuuksia ei ole kiertoliittymässä vähään aikaan ollut. Dalhberg painottaa, että vastaavia kolhuja sattuu normaalissa liikenteessä.

Rakennuttajapäällikön mukaan urakka on tullut halvemmaksi kuin mitä aluksi budjetoitiin. Koko urakan hinta on 1,5 miljoonaa, ja tämän vuoden töille on varattu 140 000 euroa. Ely-keskuksen kustannusosuus budjetista on 30 prosenttia. HäSa