Kanta-Häme

Etävastaanotto ja ajanvaraus on pian mahdollista: Keskussairaala avasi uuden sähköisen palvelun

Ensi vaiheessa Oma raitti -palvelusta näkee omat ajanvarauksensa ja ohjeet vastaanotolle saapumiseen. Sen kautta voi myös täyttää esitietolomakkeita.
Kanta-Hämeen keskussairaalan nettisivuilla uuden Oma raitti -asiointipalvelun avausnäkymä näyttää tältä. Kuva: Veli-Matti Virtanen

Kanta-Hämeen keskussairaalan asiakkaat voivat tästä päivästä alkaen asioida myös sähköisen Oma raitti -palvelun avulla.

Sen kautta voi nähdä omat lähimenneisyydessä olleet ja tulevat ajanvarauksensa keskussairaalan hoitoyksiköissä.

Karttasovelluksesta näkee ohjeet vastaanotolle saapumiseen. Myös sähköisiä esitietolomakkeita voi täyttää ennen hoitoon saapumista.

Palvelun avulla voi myös antaa tai perua suostumuksensa sähköiseen asiointiin sekä antaa palautetta.

Oma raitti -sivuilta on mahdollista myös siirtyä suoraan, ilman uudelleen kirjautumista Kanta.fi -palveluun, josta on jo vuosia voinut seurata muun muassa omia reseptitietojaan.

Esitietolomakkeet aluksi naistentaudeista ja silmäkirurgiasta

Palvelu otetaan käyttöön vaiheittain. Seuraavaksi tulevat etävastaanotot ja turvalliset hoitokeskustelut. Tulevaisuudessa voi siis käydä erikoissairaanhoitoon liittyvää keskustelua ammattilaisten kanssa muutenkin kuin puhelimitse tai kirjeitse.

Ensivaiheessa otetaan käyttöön sähköiset esitietolomakkeet naistentaudeissa ja silmäkirurgiassa. Loppuvuodesta tarjonta täydentyy ortopedian ja magneettikuvauksen esitietolomakkeilla, ja ensi vuonna lomakkeita tulee lisää.

Jatkossa on mahdollista myös varata ja peruuttaa vastaanottoaikoja Oma raitti -palvelun kautta.

Uniapneasta kärsivien etävastaanotot alkamassa pian

Oma raitti -palvelun projektipäällikkö Saara Mokkila kertoo, että vuodenvaihteen jälkeen tavoitteena on aloittaa videon välityksellä toteutettavat etävastaanotot uniapneapotilaiden hoidossa.

– Arvion mukaan uniapnean hoidon vastaanottokäynneistä suurin osa voitaisiin korvata etävastaanotoilla, Mokkila sanoo.

Hän painottaa, että sähköiset palvelut mahdollistavat asioinnin asiakkaalle sopivalla hetkellä. Käyttö on vapaaehtoista ja yhä voi asioida myös puhelimitse ja paperisia esitietolomakkeita hyödyntäen.

– Mutta mitä enemmän sähköisiä palveluita otetaan käyttöön, sitä enemmän jää resurssia käytettäväksi myös fyysisille vastaanotoille, Mokkila sanoo.

Tiedot turvataan vaikkapa pankkitunnuksin

Palvelun löytää kirjoittamalla internetin hakukoneen hakukenttään ”oma raitti” tai suoraan www.omaraitti.fi -nettiosoitteesta. Oma raitti -palvelu näkyy myös sairaanhoitopiirin verkkosivuilla (www.khshp.fi) heti avausnäkymässä.

Palveluun kirjaudutaan samalla niin sanotulla vahvalla tunnistautumisella, joka on käytössä Suomi.fi -palvelussa. Käytännössä siihen tarvitaan esimerkiksi pankkitunnuksia.

– Kun toimitaan julkisessa terveydenhuollossa, potilassuojan alaista tietoa ei saa käsitellä suojaamattomassa sähköisessä yhteydessä. Oma raitti on tietoturvallisessa yhteydessä Lifecare-potilastietojärjestelmään, sanoo sairaanhoitopiirin tietohallintojohtaja Ari-Pekka Paananen.

– Joskus asiakkaidemme on hankalaa ymmärtää, miksi keskussairaalan hoitajat ja lääkärit eivät voi käydä hoitoon liittyvää keskustelua esimerkiksi sähköpostilla.HÄSA