Kanta-Häme

Aasialainen popkulttuuri intohimoista fanitusta

Muutaman tytön kaveriporukka erottuu joukosta Lempäälän pikkukaupungissa. He pukeutuvat eri tavalla kuin muut ja kuuntelevat musiikkia, josta kukaan ei ymmärrä sanaakaan. On 2000-luvun puoliväli, eikä moni suomalainen ole vielä kuullut aasialaisesta populaarikulttuurista.

Yksi tytöistä on 12-vuotias Vilma Kosola. Aluksi hän lukee manga-sarjakuvia, mutta japanilainen j-pop-artisti Ayumi Hamasaki muuttaa kaiken.

Japanilaisen popin visuaalisuus vetää tytön mukaansa, eikä hän ole ainoa. Suomessa ensimmäinen buumi aasialaisen populaarimusiikin harrastuksessa oli 2006–2009, kun japanilainen rock, j-rock, nousi pinnalle.

Lopulta Kosola kuluttaa enemmän japanilaista kuin länsimaista mediaa. Musiikin kautta hän innostuu myös muodista, joka hyppää silmille musiikkivideoista.

Nyt 21-vuotias tamperelaistunut Kosola on pääjärjestäjänä Aicon-tapahtumassa, joka tuo ensi viikonloppuna Verkatehtaalle satoja aasialaisesta musiikista ja muodista kiinnostuneita.

Useimmiten aasialaisen populaarikulttuurin fanitapahtumat painottuvat animeen ja mangaan sekä cosplayhin, eli fiktiohahmoiksi pukeutumiseen. Muotia ja musiikkia harrastuksessaan painottavalle Kosolalle on löytynyt vain vähän ohjelmaa alan tapahtumista. Monella muullakin on ollut sama ongelma.

Vuosi sitten syntyi ajatus muotiin ja musiikkiin keskittyvästä tapahtumasta, ja Aicon ry perustettiin. Tapahtuma keräsi joukkorahoituksella yli 4 200 euroa, ja lippuja on myyty jo noin 400.

Järjestäjät ovat saaneet jo paljon positiivista palautetta, vaikka tapahtuma järjestetään ensimmäistä kertaa. Perinteisten tapahtumien taustajoukot ovat olleet iloisia siitä, että Aiconin painotus muotiin ja musiikkiin antaa heidänkin erikoistua tarkemmin animeen ja mangaan.

Itä-aasialaisia musiikkivideoita hallitsee visuaalisuus niin vaatetuksessa kuin koreografioissakin. Musiikki, muoti ja koreografioista tuttu tanssi kulkevat Kosolan harrastuksessa käsi kädessä.

Häntä kiehtoo aasialaisessa populaarikulttuurissa kokonaisuus, joka tiivistyy idolikulttuuriin. Aasiassa musiikkiin liittyy fanittaminen enemmän kuin länsimaissa. Kosolan mielestä idolikulttuuria lähelle on päästy täällä esimerkiksi One Direction –yhtyeen fanituksessa.

– Itä-Aasian fanikulttuuri on vähän kuin seuraisi tv-sarjaa, mutta kyseessä on oikeiden ihmisten ura.

Aasialaisen popmusiikin yhtyeet ja idolit tiedostavat, miten heitä fanitetaan. Sinkkujen ja musiikkivideoiden julkaisutahti on kova, joten faneilla riittää seurattavaa. Japanissa ja Etelä-Koreassa on myös yleistä, että tavallinen ihminen nousee fanituksen kohteeksi.

Aiconin kunniavieraaksi saapuukin korealainen räppäri GMNI, joka on noussut kuuluisuuteen Youtube-videoidensa ansiosta. Häntä seuraa pieni mutta sitäkin intohimoisempi fanikunta.

Aasialaisessa muodissa on monia erilaisia alatyylejä, joilla on tarkat säännöt ja nimitykset. Esimerkiksi tunnetussa japanilaisessa Lolita-katutyylissä keskiössä ovat massiiviset hameet ja hiukset.

Kosola ei pukeudu yhden tyylin mukaan, vaan ottaa niistä inspiraatiota. Hän pitää aasialaisen muodin kirjavuudesta ja kekseliäisyydestä.

– Länsimaissa on helppoa olla muodikas yhdellä tavalla, mutta Aasiassa on monta vaihtoehtoa pukeutua. Siellä valtavirtamuoti on kiinnostavampaa eikä tunnu yhtä pakotetulta kuin länsimaissa.

Aluksi aasialaisen popkulttuurin harrastajan on pakko käyttää luovuutta pukeutumisessa, jotta kotimaisista tarpeista saa rakennettua aasialaisia asukokonaisuuksia. Helposti voi toteuttaa esimerkiksi Decora-tyylin, jossa hiukset ovat täynnä värikkäitä pinnejä.

Kun Kosola aloitti harrastuksen, hän oli liian nuori tilaamaan vaatteita netistä ja sivustot olivat japaniksi tai kiinaksi. Vielä viisi vuotta sitten englanninkielisiä vaatekauppoja oli vaikea löytää. Nyt niitä on jopa suomeksi, koska harrastajakunta on kasvanut.

Internet on helpottanut tiedonsaantia ja lisännyt harrastajien määrää. Harrastus on siirtynyt oikeasta elämästä verkkoon, jossa voi tavata aiheesta kiinnostuneita ympäri maailmaa. Fanitapahtumia on silti paljon, ja niillä riittää kävijöitä.

Kymmenen vuoden aikana aasialaisesta populaarikulttuuri on alkanut näkyä myös länsimaisessa valtavirrassa. Aasiasta tulee listahittejä ja oudoimpia bändejä, kuten kolmen teinitytön metallibändi Baby Metal, kutsutaan Yhdysvaltojen katsotuimpien keskusteluohjelmien vieraiksi.

– Onneksi ennakkoluuloja ole enää niin paljon. Toivottavasti aasialainen kulttuuri säilyttää silti erikoisuutensa eikä länsimaistu liikaa, Kosola sanoo.

Aasialaisen muodin ja musiikin tapahtuma Aicon Hämeenlinnassa Verkatehtaalla 8.–9.10.2016.