Kanta-Häme

Ahvenistontielle sovitellaan lisää leveyttä

Ahvenistontiestä uhkaa muodostua uusi kaupunkiliikenteen pullonkaula, mikäli väylän kunnostamiseen ei investoida miljoonia euroa lähivuosina.
 
Ahvenistontien liikennemäärien ennustetaan kasvavan lähes kolmanneksella vuoteen 2020 mennessä, jos läntiset kaupunginosat kehittyvät suunnitellusti.
 
Yhdyskuntarakenteen kehittämisestä vastaavan tilaajajohtaja Päivi Salorannan mukaan Loimalahdentien ja Aleksis Kiven kadun risteyksen ja Poltinahon välillä on monia suuria muutoksia vaativia paikkoja, jotta tieosuuden auto- ja kevyt liikenne saadaan jatkossa sujuvaksi ja turvalliseksi.
 
– Puhutaan ehdottomasti useiden miljoonien eurojen investoinneista. Pelkästään yhden risteyksen kustannukset voivat olla 1 – 1,5 miljoonan luokkaa, emmekä voi tietenkään käyttää kaikkia vuotuisia määrärahoja kerrallaan yhteen kohteeseen.

Tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä

Saloranta luettelee haastavimpina kohtina keskustasta kohti Loimalahtea kulkiessa Poltinahon huonokuntoisen ja ahtaan ”kiertoliittymän”, sekä Liivuorentien, keskussairaalan ja Aleksis Kiven kadun risteykset. Myös Loimalahdentien ja Aleksis Kiven kadun risteys kuuluu alustavan kokonaissuunnitelman piiriin.
 
Kyse on lähivuosien suurimmasta ja tärkeimmästä liikennejärjestelystä Hämeenlinnassa.
 
– Haluamme katsoa tätä kokonaisuutena, koska Rapamäen, keskussairaalan risteyksen ja Loimalahdentien liikenneongelmat nousevat esiin vähän väliä. Siinä on niin monta kallista ja hankalaa paikkaa, että työ pitää vaiheistaa järkevästi, Saloranta sanoo.

Liikennevaloja ja uusia kaistoja

Alustavissa suunnitelmissa Ahvenistontielle on kaavailtu uusia kaistoja ja liikennevaloja. Suunnittelun aloittamisella alkaa olla jo kiire, jotta varsinaisessa työssä päästään alkuun ennen kuin läntiset kaupunginosat alkavat tuoda painetta väylälle.
 
– Tavoite on, että suunnittelu lähtisi käyntiin ensi talvena. Kiireellisimmät kohteet ovat Loimalahdentien risteys ja Poltinahon liittymä, Saloranta kertoo.
 
Saloranta epäilee, että työt tulevat vaatimaan katujen kehittämisen ja kunnossapidon tavanomaisen budjetin ulkopuolista rahoitusta.
 
– Tulemme yrittämään erillistä rahoitusta, mikäli paljastuu kriittisiä kohteita sitten kun lama alkaa väistyä ja asuinrakentaminen (läntisillä asuinalueilla) elpyy.
 
Tehtyjen selvitysten mukaan Ahvenistontielle on mahdollista rakentaa lisäkaistoja niin ”sairaalan suoralle” kuin Rapamäkeenkin.
 
– Se on jo otettu huomioon esimerkiksi Rapamäen kevyen liikenteen väylää rakentaessa.
Lisähintaa Ahvenistontien laajentamiselle tuo asvaltin alla lepäävä kunnallistekniikka.
 
– Siellä alla on todella paljon tavaraa, jota pitää samassa yhteydessä siirtää ja korjatakin. (HäSa)