Kanta-Häme

Aiheellisia eCall-hälytyksiä oli viime vuonna vain joitain kymmeniä – Järjestelmä kuitenkin yleistyy uusissa autoissa

Autojen hätäviestijärjestelmä eCall ei näy vielä hätäkeskuspäivystäjien arjessa. Viime vuonna aiheellisia hälytyksiä oli vain joitain kymmeniä ja ominaisuus löytyy vain harvasta autosta.
ECall-palvelun hitaaseen käyttöön ottoon on vaikuttanut uusien ajoneuvotyyppien tulo markkinoille.

Eurooppalainen autojen eCall- hätäviestijärjestelmä tuli pakolliseksi 31.3.2018 jälkeen tyyppihyväksyttyihin henkilö- ja pakettiautoihin. Järjestelmä ei ole kuitenkaan rynninyt Suomen autokantaan.

Tieliikenteen Tietokeskuksen eritysasiantuntija Hanna Kalenojan arvion mukaan Suomessa on tällä hetkellä 30 000-40 000 autoa, joissa on eCall käytössä.

Hätäkeskuslaitoksen hätäliikenneasiantuntija Pertti Virtanen arvioi, että viime vuonna eCallin kautta hätäkeskuksiin tulleita hälytyksiä on alle sata.

– Arvioon sisältyvät myös matkapuhelimista soitetut, puhelimen vääristä määrityksistä johtuneet eCall-ilmoitusjonoon ohjautuneet puhelut.

Nykyisestä, toukokuussa käyttöönotetusta Erica-tietojärjestelmästä ei pystytä vielä erottelemaan, miten moni eCall-ilmoitus on johtanut hälytykseen ja avun toimittamiseen ilmoituspaikalle.

Traficomin johtavan asiantuntijan Anna Schirokoffin mukaan eCall-palvelun hitaaseen käyttöönottoon on vaikuttanut ajoneuvovalmistajien aikataulut, joilla ne tuovat uusia ajoneuvotyyppejä markkinoille.

– Kun tiettyyn automalliin tehdään riittävän isoja muutoksia, niin se pitää hyväksyttää uutena ajoneuvotyyppinä. Kun uusi ajoneuvotyyppi on hyväksytty maaliskuun 2018 jälkeen, niissä on oltava pakollisena eCall -järjestelmä, Schirokoff kertoo.

Isoilla autovalmistajilla tulee hänen mukaansa päämalleista uusi ajoneuvotyyppi tyypillisesti 8-15 vuoden välein.

Järjestelmä yleistyy pikkuhiljaa

Kalenojan mukaan eCall- hälytysjärjestelmän yleisyyttä suomalaisessa autokannassa kartoitettiin viime keväänä.

– Muutamilla valmistajilla on ollut jo vuosista 2016–2017 alkaen malleissaan vakiona eCall-hälytysjärjestelmä. Näihin kuuluvat esimerkiksi BMW ja Mercedes-Benz. Järjestelmä on tullut ensin parhaiten varusteltuihin automalleihin, Kalenoja sanoo.

Kalenojan mukaan myös esimerkiksi Volvon ja Fordin uusissa malleissa on jo eCall. Osalla automerkeistä automallien määrät, joista järjestelmä löytyy, ovat vielä pieniä. Osalla valmistajista eCall on tullut vasta viime keväänä ensimmäisiin malleihin.

– Kaikkiin uusiin malleihin on tulossa eCall-järjestelmä lähivuosien aikana. Järjestelmä yleistyy vähitellen myös ensirekisteröitävissä malleissa, Kalenoja kertoo.

Kuva: Soile Toivonen

Suomen hätäkeskuksissa on eCall-vastaanottovalmius ja laite soittaa onnettomuuden sattuessa hätäpuhelun EU:n alueella käytettävään 112-hätänumeroon.

Hätäpuhelu ohjautuu lähimpään hätäkeskukseen, jonne välittyvät muun muassa ajoneuvon tyyppitiedot ja sijainti.

Monet autovalmistajat ovat kehittäneet myös omia hätäviestijärjestelmiään. Niistä hätäpuhelu ohjautuu ajoneuvovalmistajan omaan keskukseen ja sieltä se tarvittaessa ohjataan eteenpäin hätäkeskukseen.

Euroopassa eCall ottaa suoraan yhteyden oman maan hätäkeskukseen.

– Jos ajoneuvossa on sekä eurooppalainen eCall että ajoneuvon oma hälytysjärjestelmä, kuljettajan pitää valita kumpaa järjestelmää käyttää, Schirokoff kertoo.

Eurooppalainen eCall toimii meillä varmimmin

Schirokoffin mukaan joidenkin ajoneuvovalmistajien omien järjestelmien kohdalla on ilmennyt ongelmia sijaintitietojen siirtämisessä sellaisessa muodossa, että ne tunnistetaan suomalaisessa hätäkeskuksessa.

ECallissa ei Virtasen mukaan ole ollut sijaintitietoon liittyviä ongelmia.

– Jonkun verran päänvaivaa hätäkeskukselle ovat aiheuttaneet ulkomailta, ei virallisten maahantuojan kautta tuodut autot, joissa on aiemmin ollut ecall-laitteita. Niiden kautta on tullut erikoisia puheluita.

Virtasen mukaan on ollut tilanteita, että auton uusi omistaja ei ole tiennyt tällaisesta auton ajotietokoneeseen syötetystä määrityksestä ja että ne soittavat hätäkeskukseen.

– Nämä järjestelmät eivät välttämättä ole olleet eCall-standardin mukaisia. HÄSA.

 

Eurooppalainen hätäviestijärjestelmä

Valmisteltiin pitkään Euroopan Unionissa. Sitä alettiin ideoida jo vuonna 1999.

Toisin kuin autovalmistajien omat järjestelmät, eCall on käyttäjille ilmainen.

Hätäkeskuslaitos suosittelee ensisijaisesti käyttämään yleiseurooppalaista eCall-järjestelmää.

EU tekee yhteistyötä Venäjän kanssa, jolla on käytössään oma ERA-GLONASS -hälytysjärjestelmänsä. Venäläisen auton jouduttua onnettomuuteen Suomessa puhelu menevät Suomen hätäkeskukseen ja vastavuoroisesti Venäjällä onnettomuuteen joutunut eurooppalainen eCall-auto tekee ilmoituksen Venäjän hätäkeskukseen.