Kanta-Häme

Aikataulu on sote-uudistuksen heikko lenkki

Aikataulu on nyt sote-uudistuksen kriittisin tekijä, korostaa Oman Hämeen muutosjohtaja Jukka Lindberg.

Hän sanoo yllättyneensä siitä, kuinka hyvin lausuntokierroksen näkemyksiä vapaaseen valintaan liittyvistä riskitekijöistä on kuultu ja huomioitu.

– Monia asioita on funtsittu ja saatu lainsäädännön muotoon. Kaikkia yksityiskohtia ei ole tietenkään ehditty pohtia. Niihin palataan vielä seuraavalla lausuntokierroksella.

Periaatteessa uudistuksen suunta näyttää siis hyvältä, mutta Lindberg on hyvin huolissaan sen aikataulusta.

– Niin moni todella suuri asia muuttuu.

Uudistus on tarkasti vaiheistettava, muuten seuraa kaaos ja tulee poliittinen paine tehdä liian pikaisia muutoksia.

– Ensin pitää perustaa maakunta. Pitää miehittää maakunnan järjestävä puoli ja palvelupuoli. Jos samaan aikaan hypätään vapaaseen valintaan 2019, näen sen ihan mahdottomana aikatauluna.

Hän ehdottaa, että valinnanvapaus toteutettaisiin ehkä 2021–2022.

Lindberg muistuttaa, että ennen valinnanvapautta pitää rakentaa monia työkaluja esimerkiksi asiakashallintaan, vapaaseen valintaan, rahoitukseen ja valvontaan.

Jos Kanta-Hämeessä osataan nyt hoitaa sote-palveluiden kehittäminen oikein, siitä voi tulla merkittävä kilpailutekijä maakunnalle. Näin arvioi hämeenlinnalaisen lääkärikeskuksen Linnan Klinikan toimitusjohtaja Tiina Halinen.

– Siitä voi tulla vetovoimatekijä, ihmiset muuttavat hyvien palvelujen perässä.

Halinen on tyytyväinen hallituksen linjauksiin.

– Meidän kokoiset yritykset pääsevät mukaan ja verkostoyhteistyö mahdollistaa myös pienten palveluntuottajien ottamisen mukaan. Se on meidän velvollisuutemme.

Linnan Klinikalla on pitkä kokemus verkostoyhteistyöstä.

– Lääkärit ja terapeutit ovat ammatinharjoittajia. Nyt panostamme vahvasti myös sosiaalipuolelle.

Iso asia on Halisen mielestä se, että julkinen ja yksityinen sektori rakentavat yhteistyössä maakuntaa.

Hämeenlinnalaiset palveluntuottajat saavat etulyöntiaseman, kun pääsevät mukaan helmikuussa alkavaan valinnanvapauskokeiluun.

– Olen onnellinen ja ylpeä siitä, että Hämeenlinna haki ja pääsi mukaan. Olemme hyvin valmiita lähtemään kokeiluun.

Hän kiittelee myös Oman Hämeen tekemää työtä ja Hämeenlinnan digitaalisia terveyspalveluita.

– Olemme samassa veneessä. Ei saa ajatella itsekkäästi, vaan laajasti. Tavoitteena on asiakkaan etu. Hänen pitää hyötyä uudistuksesta.

Halinen muistuttaa, että maakunnilla on paljon valtaa siihen, miten palvelut järjestetään.

– Toivon, että siellä mietitään tarkkaan kriteerit. Olemme jo vuosia valmistautuneet tähän ja panneet rakenteet kuntoon niin laadullisesti kuin toiminnallisestikin.

Vuosi 2019 ei Tiina Halisen mielestä ole liian lähellä.

– Olemme silloin valmiita. On keskitytty siihen, että palvelut ovat saatavilla ja asiakas tyytyväinen. Jos niin ei ole, ei myöskään yrityksen ovi käy.

Todelliset säästöt syntyvät Halisen arvion mukaan uudistuksen toisessa vaiheessa, kun erikoispalvelut tulevat laajasti valinnanvapauden piiriin.

Hän myös korostaa, että kilpailua käydään asiakkaiden ohella myös henkilöstöstä.

– Todelliset voittajat ovat ne, jotka johtavat organisaatiotaan oikein. Jotta onnistutaan, henkilöstön pitää olla osaavaa ja tyytyväistä. HÄSA