Kanta-Häme

Aikooko VR supistaa Hämeenlinnan ja Riihimäen lipunmyyntien aukioloaikoja?

VR aikoo vähentää väkeä asemien lipunmyynnistä ja asiakaspalvelusta. Lipunmyyntejä tai asemia ei suljeta, mutta aikatauluihin voi tulla muutoksia.

Marraskuussa päättyneiden yt-neuvotteluiden piirissä oli 292 henkilöä, irtisanomiset koskevat noin 40 ihmistä. Vähennyksiä on perusteltu sillä, että yli puolet matkalipuista ostetaan nykyään joko verkosta tai rautatieasemilla seisovista lippuautomaateista.

Onko Hämeenlinnan ja Riihimäen asemien lipunmyynnin aikatauluihin tulossa muutoksia, myyntijohtaja Monna Huvilinna?

– Lopullisia päätöksiä ei ole vielä tehty. Vuosittain tarkastelemme asiakasmäärien kehitystä ja sitä, mihin aikaan asiakkaat liikkuvat. Päätökset tehdään varmasti lähiviikkojen aikana.

Koskettavatko väen vähennykset Hämeenlinnaa tai Riihimäkeä?

– Hämeenlinnaan on itse asiassa tulossa kaksi henkeä lisää, mutta Riihimäkeä en muista ulkoa. Olen lentokentällä, enkä pääse nyt tarkistamaan asiaa.

Minkälaisiin tehtäviin Hämeenlinnaan siirtyvät henkilöt tulevat?

– Lipunmyyntiin. He tulevat periaatteessa korvaamaan aikaisempaa työvoimaa. Vajausta on ollut viime kesään verrattuna, mutta nyt tilanne korjataan.

Voiko tästä päätellä, että ainakaan Hämeenlinnaa eivät aukioloaikojen supistukset koskisi?

– En voi vielä kertoa, kun päätöksiä ei ole tehty. Pari vuotta sitten parilla paikkakunnalla tehtiin pieniä muutoksia, esimerkiksi supistettiin aukioloaikoja hieman toisesta päästä. Jossain on tehty niinkin, että keskellä päivää lipunmyynti on kiinni, koska siellä ei silloin käy asiakkaita.

Koskeeko tarkastelu kaikkia asemia?

– Aivan kaikkia 38:aa. Sama tarkastelu tehdään vuosittain, mutta nyt sitä tehdään hieman laajemmassa mittakaavassa, koska taustalla on yt-menettely.

Onko asemilla sijaitsevien lipunmyyntiautomaattien määrää tarkoitus lisätä, jos kerran asiakkaat yhä enemmän ostavat lippunsa itsepalvelupisteistä?

– Ei ainakaan Hämeenlinnassa tai Riihimäellä. Hämeenlinnassa asiakkaiden olisi mahdollista käyttää niitä enemmänkin. Sijoituspaikkoja tietysti katsellaan ja tarvittaessa muutellaan. Tarkoitus on, että automaatit olisivat sellaisissa paikoissa, että niillä olisi helppo asioida. (HäSa)

Päivän lehti

28.3.2020