Kanta-Häme

Aina Com myi Soneralle kuluttajaliiketoimintansa

Hämeenlinnalainen Aina Com myy kuluttajaliiketoimintansa ja verkkonsa Soneralle. Aina Com keskittyy liiketoiminnassaan yritysasiakkaisiin.

Soneralle siirtyy kaupassa 15 900 laajakaista-, 9 000 lankapuhelin-, 29 000 kaapeli-tv- ja 10 000 matkaviestintäliittymää. Aina Comista siirtyy 43 työntekijää ja noin 16 miljoonan euron liikevaihto Soneralle. Työntekijät siirtyvät Soneralle vanhoina työntekijöinä.

– Aina Comille kauppa tarjoaa lisää mahdollisuuksia ja vahvistaa edelleen kykyämme keskittyä yritysasiakkaiden ICT-palveluihin (tieto- ja viestintätekniikka), Aina Comin toimitusjohtaja Tomi Saario sanoo.

Hinta ylittää liikevaihdon

Sonera maksaa liiketoiminnasta Aina Comille 47 miljoonaa euroa. Aina Com on Aina Group -konsernin ICT-yhtiö. Konserniin kuuluu myös medialiiketoimintaa harjoittava Hämeen Sanomat.

Hämeenlinnalaisen Aina Groupin liikevaihto oli viime vuonna 64,9 miljoonaa euroa, josta Aina Comin osuus oli noin 74 prosenttia. Aina Com työllisti kokoaikaisiksi työsuhteiksi muutettuna keskimäärin noin 182 työntekijää toissa vuonna.

Soneran kuluttajaliiketoiminnasta vastaava johtaja Jussi Salminen kertoo, että yhtiö on katsonut Aina Comin liiketoimintaa jo jonkin aikaa. Sonera ei ole ollut markkina-alueella vahva. Yhtiö maksaa liiketoiminnasta noin kolme kertaa liikevaihtoa suuremman kauppahinnan, koska se uskoo voivansa kasvattaa liiketoimintaa.

– Soneralla on tarjota Aina Comin asiakkaille isoa tuotesalkkua ja uskomme, että he ovat siitä kiinnostuneita. Sonera kasvattaa markkinaosuuttaan ja saa synergiahyötyjä.

Salminen sanoo, että Sonera järjestää Hämeenlinnan seudun liiketoiminnan tavalliseen tapaan osaksi yhtiön muuta liiketoimintaa.

Jäi pieneksi peluriksi alalla

Aina Comin toimitusjohtaja Tomi Saario perustelee liiketoiminnan myyntiä sillä, että yhtiö oli “pieni peluri” kuluttajaliiketoiminnassa.

– Kaikessa ei kannata olla mukana, Saario sanoo.

Aina Comille jää yritysasiakkaista runsaan 30 miljoonan euron liikevaihto. Saarion mukaan yritys voi nyt investoida tämän kehittämiseen ja kasvaa.

– Emme tee tappiota ja aiomme mennä eteenpäin. Meillä on nyt selkeä fokus.

Aina Groupin hallituksen puheenjohtaja Panu Ala-Nikkola sanoo, että on liian aikaista sanoa, mitä konserni tekee Aina Comin liiketoiminnan myynnistä saaduilla varoilla. Konserni aikoo kuitenkin kehittää jäljille jääviä liiketoimintoja.

– Strategiamme mukaan sijoitamme medialiiketoimintaan ja Aina Comin yritysliiketoimintaan. Nyt meillä on varoja siihen. (HäSa)