Kanta-Häme

Air Parkin mökkikylän kaavailu etenee

Räyskälä-säätiön toiminnanjohtaja Sakari Kuosmanen uskoo, että Räyskälän lentokentän yhteyteen saadaan runsaan vuoden kuluessa kymmenkunta hirsimökkiä. Mökit kuuluvat kentän kehityskuvioon, Lopen Air Parkiin, joka sisältää myös uuden päärakennuksen majoitus- ja ravintolatiloineen.

– Tärkein tavoite on saada toteutettua mökkikylä kesään 2014, jolloin kentällä järjestetään purjelennon MM-kisat. Päärakennuksen aika on myöhemmin, toteaa Sakari Kuosmanen.

Parhaillaan Räyskälä-säätiö neuvottelee Metsähallituksen ja Puolustusvoimien kanssa mökeille tarvittavan maa-alan vuokrausjärjestelyistä. Samalla selvitellään Lopen kunnan kanssa kaavoituskuvioita ja aikataulua.

– Rahoitus näyttää toteutuvan siten, että myymme rakennettavat mökit suoraan. Toivomme kuitenkin, että osa ostajista kiinnostuu vuokraamaan mökkiään talviaikaan ilmailuopistolle majoituskäyttöön.

Air Parkin ison kuvion valmistelu vie useamman vuoden. Päärakennuksen ohella pohditaan keinoja löytää rahoitus noin miljoonan euron hintaiseen kaikkien neljän kiitoradan päällystykseen.

– Siihen säätiöllä ei ole varaa. Nyt tutkitaan mahdollisuuksia EU-rahoitukseen.

Uusi ympäristölupa valmisteilla

Vuoden kuluttua Räyskälän lentokenttä tarvitsee uuden ympäristöluvan, jonka valmistelu on jo käynnistymässä. Nykyisen luvan ehdot ovat leikanneet kentän käyttäjiltä niin aamu- kuin iltatunteja.

Aikarajoitukset pakottivat laskuvarjohyppääjät siirtämään toimintaansa muualle. Kenttä on menettänyt noin 6000 vuotuista hyppyä eli noin 800 hyppykoneen nousua.

Hämeen laskuvarjourheilijat varautuu jo uuteen ympäristölupaan vuokraamalla edelleen Räyskälässä kerho- ja varastotilojaan. Kerho on valmis palaamaan Lopelle heti, kun lupaehdot sen sallivat.

– Kentän tuloihin menetys ei ole tehnyt suurta lovea, sillä hyppytoiminnan tuotto on ollut kokonaisuudesta murto-osa, Kuosmanen toteaa.

Räyskälä-säätiö on kuitenkin joutunut vuoden sisään säästökuurille, vaikka viime kesän Suvi-seurojen vuokratuloilla pystyttiin kattamaan aiempia tappioita ja kasvattamaan puskuria tulevia varten. Säätiö vähensi yhden toimistotyöntekijän ja päätyi ostamaan toimitusjohtajan palvelut Suomen urheiluilmailuopistolta.

– Kuluja on pienennetty, mutta kentän käyttö ja toiminta on vahvistumassa ympäristöluvan rajoituksista huolimatta.

Sakari Kuosmanen toteaa ympäristöluvan pohjana olevien EU-direktiivien muuttuneen. Nyt näyttää siltä, että ympäristöluvissa on käsiteltävä kenttiä yhdenvertaisesti, kun minimoidaan meluhaittoja. Räyskälän kenttää pitää tarkastella rinnan Helsinki-Vantaan, Hyvinkään, Malmin ja muiden kenttien kanssa.

Räyskälässä uskotaan, että uuden ympäristöluvan lupaehdot tuovat takaisin kallisarvoisia aamun ja illan lentotunteja, joita tarvitaan myös purjelento-oppilaiden ensimmäisillä lennoilla. (HäSa)