Kanta-Häme

Ajaako VR nykyisin kummitusjunilla?

Viime viikon torstaina VR:n InterCity-juna numero 170 Tampereelta Helsinkiin hajosi Härmälän kohdalla, vain muutaman kilometrin päässä Tampereen asemalta.
 
Juna seisoi pitkään paikallaan ja lopulta se nilkutti kävelyvauhtia takaisin Tampereelle. Samaan aikaan VR:n verkkosivujen mukaan juna kuitenkin eteni aikataulussaan. Junien kulkutiedot -palvelun mukaan juna oli jokusen minuutin myöhässä Lempäälän ja Toijalan asemilla, mutta Hämeenlinnasta eteenpäin junasta kirjautuivat ihan aikataulun mukaiset lähtö- ja saapumisajat jokaiselta asemalta aina Helsinkiin asti.
 
Melkoinen saavutus ”kummitusjunalta”, joka ei koskaan kulkenut oikeasti. 
 
Miten tämä on mahdollista, VR:n viestintäasiantuntija Marja Merta?
– Meillä on ollut aikaisemminkin virheitä näissä kulkutiedoissa ja tekniikan puolella on yritetty selvittää sitä virhelogiikkaa, joka näitä tilanteita aiheuttaa. Siellä on ollut kyseessä äkillinen virhe, joka on havaittu, mutta jota ei ole pystytty heti korjaamaan.
 
Voiko matkustaja luottaa lainkaan junien kulkutietoihin?
– Kulkutiedot muodostuvat erilaisista tietopohjista ja siellä saattaa olla joukossa epäluotettavuuksia, mutta nämä ovat yksittäistapauksia. Samaan aikaanhan Junat kartalla -palvelussa junan todellinen sijainti näkyi kyllä oikein. Se paikkatieto tulee suoraan junassa olevasta gps-paikantimesta.
 
Eli Junat kartalla -palveluun voi luottaa?
– Siinä on tekniikasta johtuen aina pieni viive, mutta muuten kyllä.
 
Jos juna virheellisten kulkutietojen mukaan kulki normaalisti, niin kuulutettiinko se myös saapuneeksi ja lähteneeksi kaikilla asemilla?
– Sitä puolta hallitaan liikenteenohjauksesta ja heillä oli tieto junan viasta. 
 
Miksi IC-170 joutui palaamaan takaisin Tampereelle?
– Vika oli junan veturissa. Sitä yritettiin korjata muutamaan kertaan pysähdyksissä, mutta kun järjestelmää ei saatu pelaamaan, niin juna palasi takaisin Tampereelle, josta oli lähdössä toinen juna Helsinkiin.
 
Johtuiko vika uusista ohjausvaunuista?
– Junaa todellakin ajettiin uudesta ohjausvaunusta, mutta nyt vika oli veturin päässä. (HäSa)