Kanta-Häme

Ajan patinan kuuluu näkyä museoautossa

Kanta-Hämeessä rekisteröidään museoajoneuvoja vuositasolla keskimäärin 25, koko Suomessa parisen tuhatta mopoista kuorma-autoihin. Lähtökohtaisesti menopeliin saa hakea museostatuksen, kun se täyttää 30 vuotta. Asiassa on kuitenkin ehtoja.
 
–  Ajoneuvon pitää olla puhdistettu niin ulkoa kuin sisältä sekä tavara- ja moottoritilasta, Kanta-Hämeen museoajoneuvotarkastaja Pauli Karonen huomauttaa.
 
Hänen mukaansa kiesiä ei kannata yrittää saada museorekisteriin suoraan ajosta. On myös hyvä huolehtia, ettei valmistenumero ole lian tai maalin peittämä. Kulkupeli reputtaa tarkastuksen välittömästi, jos sitä on tuunattu. Esimerkiksi moottorivaihtoa ei hyväksytä.
 
– Sen pitää olla alkuperäiskuntoinen tai entisöity sitä vastaavaksi eli sen oman ajan hengen mukainen. Vain liikenneturvallisuutta parantavat varusteet voivat olla uudempia osia, jos ne sopivat kokonaisuuteen.
 
Niin cd-soittimet, subbarit kuin muutkin takakonttiin asennetut tauluteeveet saa siis unohtaa. Tällä hetkellä nuorin museoajoneuvo saa olla vuodelta 1982.
 
– Yhteenkään omaan museoautooni en ole laittanut edes radiota. Kulkupeleissä on huoltamista muutenkin ihan tarpeeksi.
 
Hämeen Mobilistien puheenjohtaja Pentti Kallionpää kertoo, että radio oli lisävaruste vielä 1970-luvulla.
 
– Samoin häikäisysuoja. Meikkipeilejäkin sai lisättyä autoihin vasta 60-luvulla.
 
Asiapapereiden oltava kunnossa
Karosen mukaan aluvanteet voidaan kuitenkin hyväksyä, jos ne pystytään todistamaan kuuluneen alkuperäisvarustukseen.
 
– Ne alkoivat yleistyä esimerkiksi 1960–70-lukujen kaaroissa.
 
Eli asiapapereiden, historiatietojen, käyttöohjekirjan tai vastaavien teknisten tietojen tulee olla mukana.
 
– Autosta olisi hyvä olla myös lyhyt historia, jonka pohjalta faktat ovat todistettavissa.
 
Alkavaa ruostetta ei saa näkyä laisinkaan. Ajoneuvon saa myös maalata, jos maali vastaa tehdasvärejä.
 
– Ei metallihohtoväriä tai helmiäislakkaa, tietenkään.
 
Museoautotodistusta varten mukana on oltava neljä mattapintaista valokuvaa arkistointia varten. Käytännön mukaan ajoneuvo on valokuvattava etuviistosta vasemmalta. Museotarkastusta ei tarvitse tehdä uudelleen, kun se on kerran tehty.
 
– Katsastusmies katsoo jatkossa, että auto ja dokumentit vastaavat toisiaan. Vuotta 1959 tai sitä vanhempi ajoneuvo pitää katsastaa neljän vuoden välein, sitä nuoremmat kahden.