Kanta-Häme

Ajokortti ei jää jaloista kiinni

Autokouluketju Easy Driver on laajentanut palveluaan henkilöautolla, joka mahdollistaa B-kortin ajamisen myös liikuntarajoitteisille ja pienikokoisille oppilaille.

– Käsihallintalaitteet soveltuvat lähes kaikille liikuntarajoitteisille. Ongelmia tulee lähinnä silloin, jos jarrua ja kaasua käyttävä oikea käsi on huono, toteaa toimitusjohtaja Kyösti Yrjänäinen esitellessään C-sarjan automaattivaihteisen Mercedeksen ohjauslaitteita.

Ketjulla on kaksi opetuskäyttöön rekisteröityä käsihallintalaitteista autoa, joita kierrätetään tarpeen mukaan 15 toimipisteen välillä.

– Turussa meillä on ajanut käsihallintalaittein ajokortin noin kymmenen oppilasta vuodessa, toimitusjohtaja laskee.

– Määrät eivät ole kovin isoja, mutta palvella pitää!

Mahdollisuus oman auton mukanaan tuomaan vapaaseen liikkumiseen on iso asia monelle nuorelle ihmiselle.

– Yhteiskunnassa ei pidä rakentaa rajoitteita, vaan keksiä ratkaisuja. Meidän kauttamme kortin on saanut esimerkiksi oppilas, joka ei hermovian vuoksi pystynyt käyttämään jalkapolkimia, Yrjänäinen kertoo.

– Upea hetki oli myös, kun reilun 120-sentin pituinen poika testasi autoa ensimmäisen kerran ja huomasi, kuinka helppoa sillä ajaminen on.

Saako koskaan ajokorttia?

Hämeenlinnassa Yrjänäisen ensimmäinen ”käsihallinta-asiakas” on kakkosvaihetta suorittamaan tullut Janica Rahkonen, 23.

– Ajoin korttini kaksi vuotta sitten omalla manuaalivaihteisella autolla, johon on asennettu Turengissa Pekka Sundelinin Handi-yrityksessä sähkötoiminen nappikytkin, nuori nainen kertoo.

Syventävässä opetuksessa hän ei saa kuitenkaan käyttää omaa autoaan, koska siinä ei ole kakkosvaiheessa tarvittavaa ajotietokonetta.

Rahkonen muistaa nuorempana pohtineensa paljon, saako koskaan ajettua ajokorttia.

– Onneksi se järjestyi. Vähän jännittää nyt lähteä ajamaan erilaisilla käsihallintalaitteilla, mutta eiköhän tämänkin opi, tyttö tuumaa.

Älyttömän hyvä juttu

Easy Driver tekee yhteistyötä valtakunnallisesti Käpylän kuntoutuskeskuksen kanssa ja on viritellyt paikallista verkostoa liikuntarajoitteisten asiakkaiden hankkimiseksi paikallisten järjestöjen ja keskussairaalan kanssa.

– Vastaanotto on ollut positiivista ja uskomme, että kysyntää löytyy, Yrjänäinen kertoo.

– Keskussairaalan kuntoutussuunnittelija Tanja Avelin kertoi, että ennen ajo-opetus on pitänyt hakea Helsingistä asti.

Kaupungin vammaisneuvoston puheenjohtaja Pia-Nina Vekka toivottaa uuden palvelun tervetulleeksi.

– Etenkin nuorelle on älyttömän hyvä juttu, että pääsee vapaasti liikkumaan, eikä ole riippuvainen taksiseteleistäkään.

Hänellä itsellään on ollut autossa käsihallintalaitteet nyt parin vuoden ajan.

– Niiden käyttö oikeasti vaatii opettelua kuskilta ja varmasti myös opettajalta, Vekka sanoo.

– Kun oikea käsi on koko ajan kiinni ”kepukassa” ja vasemmalla ohjataan, niin esimerkiksi kiertoliittymässä on aika hankalaa laittaa vilkku päälle, Vekka kuvailee.

Joitakin kompromisseja

Kyösti Yrjänäinen myöntää, että joitakin kompromisseja käsihallintalaitteet vaativat opetuksessa.

– Aina on tosiaan opetettu, että molemmat kädet täytyy yrittää pitää ratissa kello kymmenen ja kahden kohdilla. Tällä autolla ei pysty, mutta tärkeintä on tietysti tehdä ajosta mahdollisimman sulavaa ja turvallista, opettaja kommentoi.

Pia-Nina Vekka muistuttaa, että liikuntarajoitteiset saavat lääkärin suosituksesta sairaalan apuvälikeskuksesta maksusitoumuksen, jolla autoon on mahdollista hankkia käsihallintalaitteet. (HäSa)

Päivän lehti

17.1.2020