Kanta-Häme

Ajokortti näyttötutkinnolla

Hauholaisen Ida Kajosvaaran posket hehkuivat tyytyväisyydestä. Hän oli juuri läpäissyt autokoulun ajokokeen, tosin vasta toisella yrittämällä.

– Ajotunteja saisi olla alun alkaenkin enemmän, koska en ollut aiemmin yhtään ajanut autoa, hän arvioi. Ajotunteja oli takana 17 ja lisätunteja kolme.

Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä on esittänyt, että henkilöautojen, mopoautojen ja kaksipyöräisten kuljettajaopetuksessa otettaisiin käyttöön nykyistä tutkintopainotteisempi järjestelmä.

Liikenneopettaja, lehtori Jyrki Hapulahden mukaan se tarkoittaisi käytännössä opetuksen yksilöllistämistä. Hapulahti opettaa tulevia autokoulunopettajia Hämeen ammatti-instituutin Liikenneopetuskeskuksessa.

– Ne, joilla on auton käsittelytaidot nopeammin hallinnassa, voisivat mennä ajokokeeseenkin nopeammin, hän sanoo.

Jos nuori on vaikkapa koko ikänsä ajellut peltoautoilla kotona tai harjoitellut muuten, hänellä ei ehkä ole yhtä paljon opeteltavaa autokoulussa kuin kylmiltään auton rattiin istuvalla.

Tähän asti autokouluopetus on ollut niin tiukasti säädeltyä, ettei yksilöllisesti räätälöidyn koulutuksen järjestäminen ole oikein onnistunut.

Autokouluun …16-vuotiaana

Työryhmä on lisäksi esittänyt, että henkilöautokortin kuljettajaopinnot voisi aloittaa jo 16-vuotiaana. Ajokortin saisi kuitenkin vasta 18-vuotiaana kuten tähänkin asti.

Esityksen mallina ovat olleet muun muassa Englannin, Hollannin ja Ruotsin käytännöt. Siellä ajoharjoittelun on voinut aloittaa esimerkiksi perheenjäsenten opastuksella jo 16-vuotiaana.

Uudistuksen jälkeen opetusaika olisi nykyistä pitempi, joten ajo-oppilaalla on aikaa rauhassa sulatella paitsi auton käsittelytaitoja, myös maltillisia asenteita ja liikennekulttuuria.

– Ehdotus on hyvä. Toisaalta se saattaa eriarvoistaa ajokortin hankkijoita entisestään. Kaikissa perheissä ei ole mahdollista opettaa nuorisoa opetusluvalla, Hapulahti sanoo.

Myös nykyisessä kolmivaiheisessa opetusjärjestelmässä ajokortin hankkijat ovat tavallaan olleet autokoulun vaikutuspiirissä jopa kaksi vuotta, koska kortin suorittamiseen on sisältynyt erilaista pimeän- ja liukkaan kelin ajoharjoittelua varsinaisen ajokokeen jälkeen.

– Uudessa mallissa aloitettaisiin 16-vuotiaana. Mikään ei muutu, mutta kaikki opetus on ennen tutkintoa, hän sanoo.

Tutkinnosta …tulossa tiukka

Jyrki Hapulahti pelkää, että tutkintopainotteisen kuljettajaopetuksen arvioiminen tulee olemaan hankalaa. Puolen tunnin tai kolmen vartin mittaisessa ajokokeessa ehtii juuri ja juuri arvioida autonkäsittelytaitoja, mutta asenteista liikenteessä se ei paljon paljasta.

Myös Ida Kajosvaaraa opettanut Anssi Inkilä Hämeenlinnan Auto-opistosta ounastelee, että uudesta ”näyttötutkinnosta” tulee nykyistä vaativampi. Nykyisenlaisilla opetusmäärillä siitä ei ehkä pääsisi läpi.

Sitä paitsi 16-vuotiaat ovat hänen mielestään turhan nuoria aloittamaan ajo-opetuksen.

– Aika lapsenmielisiä hurjastelijoita, tuore ajokortin haltija Ida Kajosvaara vahvistaa.

Liikenneministeriön ajaman uudistuksen tavoitteena on ollut erityisesti uusien kuljettajien liikenneturvallisuuden parantaminen.

Työryhmä ehdottaa, että ajokorttiopetusmuutos toteutettaisiin seuraavalla hallituskaudella. (HäSa)