Kanta-Häme

Ajokortti päivittyy nopeastikin

Jo vuosia käynnissä ollut ajokorttiuudistus on saanut monen ammatikseen autoilevan päästään pyörälle.

– Moni C-korttilainen ei edes tiedä, minkälaisia mahdollisuuksia korttiluokkien korottamiseen on tarjolla, kertoo liikenneopettaja Nils Romström Oppiin-autokoulusta.

Ammattipätevyys ei ole sama asia kuin ajo-oikeus.

Pätevyysvaatimukset koskevat vain ajoneuvoja, joita saa ajaa LT-, C- ja D-luokan ajo-oikeudella. Tällaisia ajoneuvoja ovat luokkiin N2, N3, M2 sekä M3 kuuluvat ajoneuvot, siis suurikokoiset pakettiautot, kuorma-autot ja linja-autot.

Ammattikuljettajien on nykyisen lainsäädännön mukaan päivitettävä osaamisensa viiden vuoden välein.

Maaliskuun puolessa välissä voimaantullut muutos lyhensi direktiivi- eli jatkokoulutuspäiviä siten, että jatkossa pätevyyden saa yhteensä 35 tunnin, siis viiden 7-tuntisen direktiivipäivän, jälkeen.

Yksi muutos on myös se, että C-kortin voi ajaa, vaikka ei B-korttia omistaisikaan.

Kun lakia ensimmäisen kerran rukattiin reippaammin vuonna 2013, moni autokoulu luopui raskaasta kalustosta kokonaan.

Hämeenlinnan Autokoulussa päätös tehtiin jo nelisen vuotta sitten, kertoo yrittäjä Matti Toivonen.

Ennen uudistusta ajotunteja pystyi yhdistelemään niin, että kuorma-autokortin hankkivan ei tarvinnut ajaa henkilöautolla kuin ensimmäisellä ja viimeisellä kerralla.

– Tänä päivänä pelkällä C-kortilla ei hirveästi tee, sillä ajo-oikeuden lisäksi tarvitaan myös ammattipätevyys. Tämä muutos karsi paljon asiakkaita.

Nils Romströmin mukaan parin vuoden uudistus ei tukenut ammattikuljettajia millään tavalla.

– Moni täkäläinen autokoulu ei nähnyt sillä alalla tulevaisuutta. Me taas uskoimme, että kysyntää riittää kyllä jatkossakin.

Kun C-kortin ikäraja nostettiin 18 ikävuodesta 20:een, kysyntä väheni. Toisaalta taantuma on viime aikoina saanut yhä useamman harkitsemaan alanvaihtoa.

– Esimerkiksi työvoimatoimistot ovat kysyneet räätälöityjä koulutuspaketteja yritysten tarpeisiin.

Jatkokoulutuksen tarkoitus on ylläpitää ja täydentää kuljettajan ammattipätevyyttä.

Laki määrää jatkokoulutuksen sisällöstä ainoastaan sen, että sen täytyy sisältää vähintään seitsemän tuntia ennakoivan ajamisen koulutusta.

Muuten jakson sisältö vaihtelee sen mukaan, mikä on kuljettajan työnkuvan kannalta keskeistä. HÄSA

Päivän lehti

2.4.2020