Kanta-Häme

Ajokorttiuudistus romautti opetuslupien määrän

– No totta kai hinta melkein tuplaantuu, kun minun vuoroni tulee poikaa opettaa, hymähtää ajokortin opetuslupaa itselleen hakeva Heikki Pakkanen.

Hämeenlinnalainen Pakkanen on yksi harvoista, jotka ovat tammikuun 19. päivä voimaan tulleen ajokorttiuudistuksen jälkeen lupaa hakemassa. Uudistuksen jälkeen opetusluvan autokoulussa suoritettavan osuuden hinta nousi Autoliiton mukaan keskimäärin 700 euroa.

Tämä on odotetustikin näkynyt poliisilaitoksien lupapalveluissa. Kanta-Hämeessä lupahakemusten määrä on suorastaan romahtanut.

– Vuoden alusta uudistuksen voimaantuloon mennessä ehdittiin ottaa 50 hakemuksen loppukiri. Sen jälkeen kahden kuukauden aikana hakemuksia on tullut vain kymmenen kappaletta, kertoo Kanta-Hämeen poliisilaitoksen lupapalveluista vastaava apulaispoliisipäällikkö Martti Salmela.

Vuonna 2012 hakemuksia oli yhteensä 274 kappaletta.

– Kyllä siinä niin voi käydä, että opetusluvalla opettaminen on sukupuuttoon kuoleva laji, Salmela arvelee.

Suvun perinne

Heikki Pakkasen suunnitelmiin hinnannousu ei vaikuttanut.

– Meillä mennään muut asiat edellä. Tämä on suvun perinne. Oma isäni opetti minut ajamaan, enkä oikeastaan edes muita vaihtoehtoja miettinyt.

– Uskon muutenkin, että puolen vuoden aikana pystyn tarjoamaan moninkertaisen määrän ajomahdollisuuksia kuin autokoulussa olisi ajotunteja. Tarkoitus on hyödyntää kaikki normaalit ajomatkatkin, isä toteaa.

Poika Henri Pakkanen, 17, sen sijaan on laskenut tarkasti myös taloudellista puolta.

– Onhan autokoulun ajo-opetus törkeän kallista. Minulla on mopo- ja kevarikortit alla, mutta autokoulussa kortin hinnaksi olisi tullut 2500 euroa. Opetusluvalla selviää noin 1400 eurolla.

Myös Henri Pakkanen näkee ajokokemuksen kartuttamisen tärkeäksi asiaksi.

– Isän kanssa saa rutiinia varmasti paljon enemmän.

Normalisoituuko?

Hämeenlinnan Autokoulun yrittäjä Jyri Mattila muistuttaa, että ajokorttiuudistus nosti myös autokoulussa suoritettavan kortin hintaa.

– Median kautta on nyt nostatettu paniikkia hinnannoususta ja kaikki kynnelle kykenevät tietysti laittoivat opetusluvan vireille ennen maagista uudistuspäivää. Tässä menee nyt jonkin verran aikaa, että tilanne normalisoituu.

Vaikka Mattilan autokoulussa ei ole toistaiseksi järjestetty vielä yhtään lupaoppilaiden tuntia, hän sanoo, että uudistus oli autokouluille suosiollinen.

– Liiketalouden kannalta se oli hyvä juttu, ei voi kieltää. Kun opetustunnit lisääntyvät, niin se näkyy myös katteissa, Mattila myöntää suoraan.

Uudistuksen kritisoijat sanovat, että lakiuudistusta pohtineessa työryhmässä oli kovin vahva autokouluyrittäjien edustus.

– Voihan olla, että Autokoululiitto on lobannut onnistuneesti, mutta en osaa ottaa siihen enempää kantaa.

– Uudistuksen tarpeellisuuden kannalta pitäisi tutkia, kuinka opetuslupalaiset ovat pärjänneet liikenteessä. Uskon, että uudistus on tehty turvallisuuden näkökulmasta, Mattila sanoo. (HäSa)