Kanta-Häme

Ajotuntien pakollinen määrä puolittuu

Ajokorttien hinnat putoavat satoja euroja tästä päivästä alkaen, kun uusi ajokorttilaki astuu voimaan. Paikalliset autokoulut ovat valmistautuneet muutokseen. Esimerkiksi Autokoulu Lehtelässä ensimmäinen uuden lain mukaan korttiaan suorittava kurssi aloitti perjantaina.

Lehtelässä ajokortin saa nyt edullisimmillaan 1 190 eurolla ilman viranomaiskuluja. Vanhan ajokortin kokonaiskustannukset olivat 2 000 euron luokkaa kaikki vaiheet yhteenlaskettuna.

Uudessa ajokorttilaissa ajokortin toinen ja kolmas vaihe on poistettu, joten kun kortin saa käteen, se on heti pitkäaikainen. Lakimuutoksen tarkoituksena oli antaa valinnanvapautta ajokortin suoritukseen. Asiakas voi nyt valita taitotasonsa mukaan suorittaako minimimäärän ajotunteja vai enemmän ennen kuin menee ajokokeeseen.

– Meille on ilmennyt, etteivät ihmiset ymmärrä paljonko opetusta kannattaa valita. Autokoulut ovat tehneet valmiita paketteja, joista asiakkaan on helppo valita, autokoulu Lehtelän Jani Salo kertoo.

Minimimäärän suoritettuaan oppilas voi tehdä teoria- ja ajokokeen. Kokeita on tiukennettu entisestä, joten myös autokoulun opettajien rooli asiakaspalvelijana muuttuu. Opettajien pitää jatkossa myös arvioida henkilökohtaisesti kunkin kokelaan oppimistarpeita.

– Liikenneopettajista tulee nyt enemmän liikennetaidon valmentajia. Jokaisen oppilaan oppiminen on erilainen polku. Ajotuntien aikana opettaja kartoittaa oppilaan taitotason ja arvioi kuinka monta oppituntia korttikokelas vaatii, ennen kuin koe menee todennäköisesti läpi, CAP-autokoulu Hämeenlinnan ketjupäällikkö Marjo Koskinen kertoo.

Hylätyn ajokokeen jälkeen laissa ei määrätä enää lisää ajotunteja, vaan kokelas voi itse ottaa niitä lisää itsensä ja ajo-opettajan harkinnan mukaan.

Periaatteessa ajokortin hinta siis laskee, mutta monet joutuvat ottamaan tunteja enemmän kuin minimimäärän.

Ajotunteja uudessa laissa tulee suorittaa aiemman 19:n sijaan kymmenen. Teoriatuntien määrä on karsittu 18:sta neljään. Lisäksi korttiin kuuluu riskientunnistamiskoulutus, joka vastaa sisällöltään entistä syventävää vaihetta.

Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi kertoo, että ajokorttiuudistuksessa on unohdettu osittain liikenneturvallisuus. Esimerkiksi mopokortin saamiseen ei enää vaadita käsittelykoetta tai ajotunteja, joten kortin saaneet mopoilijat joutuvat jälleen kylmiltään liikenteeseen.

– Turvallisuustuloksemme ovat menneet hyvään suuntaan mopokoulutuksen tulon jälkeen. Mopoilijoiden loukkaantumiset ovat vähentyneet yli 40 prosenttia ja sairaalaan päätyvien mopoilijoiden määrä on puolittunut, Jokilampi sanoo.

Jokilammen mukaan ajotuntien karsiminen ja simulaattoriajon lisääminen B-korttia ajettaessa aiheuttaa hankaluuksia, sillä kokeneetkin kuskit saattavat joutua hankaluuksiin syksyn ensimmäisillä liukkailla. Liukasajon voi jatkossa suorittaa simulaattorilla.

– Se tarkoittaa sitä, että ensi syksynä meillä saattaa olla tuhansia kuljettajia, jotka eivät ole koskaan ajaneet liukkaalla, Jokilampi sanoo.

Liikenteen turvallisuuskouluttajat ry:n toiminnanjohtaja Sampsa Lindberg on osin samoilla linjoilla Jokilammen kanssa.

– Ajokorttikokeen vaatimuksia tiukennetaan, mutta ymmärrettävästi kokeen aikana kuljettajan osaamisesta ei saada yhtä hyvää kuvaa kuin ajotunneilla. En ole silti huolissani, sillä nuorista ajokortin hankkijoista suurin osa on vastuullisia ja fiksuja ja pärjäävät liikenteessä sillä tietomäärällä, mitä heille lakimuutoksen jälkeenkin annetaan, Lindberg sanoo. HÄSA