Kanta-Häme

Akaakin haluaa olla tiiviisti mukana pääradan kehittämisessä

Pääradan kehittäminen on tärkeää radanvarsikaupungeille, myös Akaalle. Kuva: Tomi Vuokola
Pääradan kehittäminen on tärkeää radanvarsikaupungeille, myös Akaalle. Kuva: Tomi Vuokola

Akaan kaupunki haluaa olla tiiviisti mukana pääradan kehittämistyössä. Kaupunginjohtaja Antti Peltolan mukaan radanvarsikaupunki Akaan kehittyvät asemat toimivat tulevaisuudessa tärkeinä solmupisteinä lähi- ja kaukoliikenteelle. 

 Hän korostaa, että Akaalla on loistavat edellytykset toimia keskeisenä liityntäpysäköinnin paikkana, millä on alueellista merkitystä.

– Kaupunki on ostanut maata Toijalan aseman alueelta ja neuvottelee parhaillaan lisämaan ostamisesta sekä Toijalan että Viialan asemien läheisyydestä. Tämä mahdollistaa tulevaisuudessa liityntäpysäköinnin, kerrostalotuotannon lisäämisen sekä laajemman kaupunkikehityksen, Antti Peltola sanoo.

Akaan asemien matkamäärät kasvussa

Matkamäärät molemmilla Akaan asemilla ovat kasvaneet vuodesta 2015 ja trendi näyttää jatkuvan edelleen. Toijalan asemalla matkamäärä on 322 000 vuodessa ja Viialan asemalla 86 000 vuodessa. Viialan aseman matkamäärien osuus on kasvanut yli 50 prosenttia vuosina 2015–2018.

Akaa on mukana alueellisessa lähijunapilotissa, joka tuo lähijunaliikenteeseen lisävuoroja. Pilotti käynnistyy tämän vuoden joulukuussa. 

Tuoreen selvityksen mukaan Nokian ja Lempäälän välistä lähijunaliikennettä aiotaan kehittää tulevien 20 vuoden aikana. 

– Akaa olisi mielellään mukana tässä selvitystyössä. Kehittyvät asemat Toijala ja Viiala toimisivat luontaisina liityntäpysäköintialueina, korostaa Peltola.