Kanta-Häme

Äkkilähtöä ei ole luvassa

Hämeenlinnan vuonna 1959 valmistunut linja-autoasema on parhaat päivänsä nähnyt.

Paikoin heikossa kunnossa oleva kiinteistö on laajan peruskorjauksen tarpeessa, jota ei vuokratuloilla kateta.

Kiinteistöyhtiössä on useita osakkaita: Hämeenlinnan kaupunki, Matkahuolto, Pekolan Liikenne sekä Linja-autoaseman grillikioskin yrittäjä Irja Harmaala.

Pekolan liikenteen toimitusjohtaja Risto Pekolan mukaan tarkoituksena on, että kaupunki lunastaisi asemarakennuksen itselleen, kun sen suojelukaava valmistuu joskus.

– Kiinteistöyhtiö on myös anonut, että vuokrasopimusta ei tarvitsisi uusia viiden vuoden välein, vaan se olisi voimassa aseman omistajavaihdokseen saakka.

Tällä hetkellä talossa toimivilla yrittäjillä on kaksi vaihtoehtoa: he saavat jäädä tai lähteä. Joka tapauksessa rakennukselle etsitään tulevaisuudessa uutta käyttöä.

Pekola arvioi, että linja-autoaseman suojissa olevilla vuokralaisilla ei ole mitään äkkilähtöä tulossa.

– Luulen, että kaupungin päätöksenteko ja kaavoitukset eivät mahdollista, että linja-autoasemalla tapahtuisi 10 vuoteen yhtään mitään.

Samoilla linjoilla on kiinteistöyhtiön puheenjohtaja Harri Laine.

– Rakennus on käyttökelpoinen, mutta se vaatisi valtavan peruskorjauksen. Se ei ole kuitenkaan mahdollista, sillä vuokrat kohoaisivat radikaalisti nykyisistä.

Aseman maa-alueen omistaa Hämeenlinnan kaupunki, vuokralla on Linja-autoasema kiinteistöt oy, joka omistaa asemarakennuksen.

Rakennusta vastapäätä Palokunnankadun varteen on esitetty rakennettavaksi matala paviljonki, johon sijoittuisivat aseman tarvitsemat palvelut.

– Se koskisi vain Matkahuoltoa, rahtiasiakkaita ja bussilippumyyntiä, kertoo Matkahuollon hallituksen puheenjohtaja Pekola.

Matkahuollon omistamaan Bussi- ja taksikuljettajien yhteiseen taukotilaan astuessa aika on selvästi pysähtynyt.

Seinällä olevan vanhan sähkökellon viisarit ovat nauliintuneet kello 12 kohdalle.

– Aika on tehnyt tehtävänsä. Pintaremontistakin näyttää olevan tovi, tauolla oleva bussinkuljettaja Timo Majava osoittaa ovensuussa lohkeilleeseen maaliin.

Majavan kollega Kimmo Kotikumpu letkauttaa, että taukotilassa ilmastointi pelaa silloin, kun ulko-ovi on auki.

– Ei sen puoleen, ei täällä tunteja vietetä.

Viesti on sama lähes kaikilla linja-autoasemalla vuokralaisilla. Jotain remonttia voisi tehdä.

Vuokralaiset, kuten tammikuussa Hiushuone Kontrastin perustanut Isa Salminen ja Hämeen Laatukoneen liikkeenharjoittaja Lauri Siukola ovat itse tehneet pintaremontteja.

– Sijainti on huippuluokkaa ja vuokra edullinen. Bussiaseman tuntumassa liikkuu väkeä, vaikka keskusta olisi muuten hieman hiljentynyt, he kertovat.

Siukola on aseman uusin tulokas, joka jatkaa vuosikymmeniä tiloissa toimineen Hannu Kortemäen toimintaa. Hän myy ja huoltaa niin ompelukoneita kuin polkupyöriä.

Linja-autoaseman toinen parturiyrittäjä Musa Sadiq on myös tyytyväinen parturi-kampaamonsa sijaintiin.

– Asiakkaita käy riittävästi. En voi olla muuta kuin iloinen. Tosin vanha rakennus olisi remontin tarpeessa.

Linja-autoaseman vanhat ravintolatilat ovat vielä tyhjillään. Heinäkuussa avoimia ovia ja elokuussa avajaisia viettävä My flow käynnistää tiloissa toimintansa Fit station -nimellä.

– Kiinteistöyhtiö on hoitanut tilat ajanmukaisiksi tulemalla joustavasti vastaan kustannuksissa, yrittäjä Liisa Korhonen kertoo.

Korhosen mukaan yrityksen uusi päämaja mahdollistaa liikunnan rantautumisen ihmisten luokse.

– Keskusta-alueella on ryhmäliikuntatoimijat vähissä. Aiomme rantautua pysäkki-tyyppisesti ympäri kaupunkia.

Se tarkoittaa, että Fit stationin pääpaikka on linja-autoasemalla, mutta yritys tarjoaisi liikuntapalveluja myös muissa kiinteistöissä, kuten Elenia-areenassa. HÄSA