Kanta-Häme

Älä haksahda tilausansaan

Onnea, olet voittanut älypuhelimen! Kokeile veloituksetta, saat näytepakkauksen vain postikulujen hinnalla! Uusi iPhone vain kolmella eurolla! Kerro mitä mieltä olet ja saat tennarit!

Uskomattoman hyviltä kuulostavia tarjouksia? Todennäköisesti kyseessä on tilausansa, joka voi johdattaa ahdinkoon.

Tilausansasta on kyse silloin, kun ihminen tulee netissä tar­jouksia klikatessaan tilanneeksi jotakin, mitä ei edes tiennyt tilaavansa tai liittyneeksi jäseneksi johonkin mihin ei edes tiennyt liittyvänsä.

Euroopan kuluttajakeskuksen johtaja Leena Lindströmin mukaan tilausansoihin liittyvien yhteydenottojen määrä on kasvanut valtavasti viimeisten vuosien aikana.

– Viime vuonna saimme 500 kuluttajavalitusta pelkästään yhden virolaisen yrityksen tilausansoista.

Tilausansoihin törmää ennen kaikkea verkossa – joko Facebookissa tai nettimainoksen tai sähköpostiviestin kautta. Tilausansaan voi joutua paitsi tilaamalla jotain, myös osallistumalla johonkin harmittoman tai hyödyllisenkin tuntuiseen kilpailuun tai kyselyyn.

– Usein samankaltaiset tilaus­ansat vaanivat verkossa ympäri Eurooppaa, eri kielillä, eri tuotenimillä.

TILAUSANSALLE TYYPILLISTÄ on, että kuluttaja tulee erehdytetyksi tarjouksen suhteen.

– Pienen kertamaksun sijaan tilaus johtaakin säännöllisesti toistuvaan laskutukseen ja hankalaksi tehtyyn tilauksen irtisanomiseen.

Laihdutuskapselit, hampaidenvalkaisutuotteet, ripsenpidennystuotteet sekä unensaantia helpottavat tuotteet ovat Lindströmin mukaan tyypillisiä esimerkkejä tuotteista, joihin liittyy tilausansoja.

– Ensin tarjotaan ilmaista tai erittäin halpaa kokeiluerää, joka johtaakin vaivihkaa pidempään ja kalliimpaan tilaukseen. Ansa laukeaa yleensä vasta sitten, kun kuluttaja saa laskun tuotteesta. Lasku on aina jotain ihan muuta kuin se pari euroa, johon kuluttaja luuli sitoutuneensa.

VIIME AIKOINA Euroopan kuluttajakeskukseen on tullut valituksia etenkin englantilaisyrityksistä Jobform, Jukebux ja Quizonaut.

– Useimmiten näissä on kyse kuluttajatutkimuksista, joihin osallistumalla tuleekin liittyneeksi johonkin kuukausittain laskutettavaan palveluun. Laskuttajana toimii Wakefield Finance.

Uusi tilausansojen ilmiö Lindströmin mukaan on se, että lasku tulee vasta tilauksen peruutusajan umpeuduttua.

– Asiakkaalla ei usein ole mahdollisuutta tarkistaa tuotetta ilman tuotepakkauksen avaamista. Pakkauksen avaaminen puolestaan johtaa peruutusoikeuden menetykseen.

– Tässä kohtaa moni kuluttaja nöyrtyy maksamaan laskun, ja epärehellinen ansaintalogiikka jatkaa voittokulkuaan, Lindström toteaa.

Lindströmin mukaan aina ei ole helppoa selvittää, kuka tilausansan takana on, varsinkin kun jäljet johtavat ulkomaille.

– Se, mikä alkoi pop-up-ikkunoina vuosia sitten, on siirtynyt ensin Facebookiin ja viime vuosina bloggaajien ja kumppanuusmarkkinointiyhtiöiden kautta välittyviin mainoksiin sekä sähköpostitarjouksiin.

Milla Sallinen

Päivän lehti

1.4.2020