Kanta-Häme

Älä istu, ole hyvä

Toimistotyöläinen istuu työpäivän aikana jopa seitsemän tuntia. Istuminen rasittaa tuki- ja liikuntaelimistöä eikä kuluta energiaa juuri lepäämistä enempää. Kun vaivaat päivän aikana jalkojasi istumalihasten sijaan, lisäät kalorinkulutusta, säästät selkääsi ja pysyt pirteänä vielä iltapäivälläkin.

Matkat:

Pyöräile tai kävele töihin. Kun jätät oman auton kotiin, aamuruuhkassa istumisen sijaan saat liikuntaa.

Sen sijaan, että menet suorinta reittiä töistä kotiin, yhdistä kotimatka ja päivän lenkki.

Paremmat työasennot:

Satulatuoli antaa kehon lihaksille enemmän haastetta kuin tavallinen toimistotuoli.

Seisontapöytä on myös hyvä vaihtoehto päätetyötä tekevälle. Seisominen kuluttaa jopa 1,5 kertaa enemmän kaloreita kuin istuminen.

Vie palaveri ulos neuvotteluhuoneesta tai pidä se seisten.

Sijoita tulostin ja faksi niin, että joudut lähtemään työpöydän äärestä.

Tauot:

Käy tauoilla ulkona. Ulkoilma piristää huomattavasti enemmän kuin kofeiinin tankkaaminen loisteputkien alla. Työpuhelin taskuun, kahvi termosmukiin ja työkavereiden kanssa korttelin ympäri. Kun uhraa osan ruokatunnista ulkoiluun, et väsähdä syömisen jälkeen ja ruoansulatus paranee.

Työpäivän jälkeen:

Jos työpäivän jälkeen väsyttää, puolen tunnin tehotirsat tai lenkki rentouttaa enemmän kuin koko illaksi tv:n ääreen jumiutuminen.