Vahvat oluet tulivat vuoden alussa myyntiin ruokakaupoissa, mutta oluen kokonaismyynti on laskenut.
Kanta-Häme

Alkoholilaki ja veronkorotus: Oluen myynti pieneni Suomessa

Panimoliitto nimittää alkoholilain muutosta neutraaliksi.

Panimoliiton mukaan alkoholilain muutos ei juuri vaikuttanut juomien myyntiin. Oluen myynti laski alkuvuonna 2,7 ja siiderien 10,5 prosenttia.

Alkoholijuomista long drink -juomien myynti vastaavasti kasvoi. Mietojen alkoholijuomien kokonaismyynti kasvoi kuitenkin vain 0,3 prosenttia.

Ennätyslämmin toukokuu lisäsi juomien myyntiä. Virvoitusjuomien ja kivennäisvesien myynti kasvoi siten reilusti tammi–kesäkuussa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden jäsenyritysten kokonaismyynti kasvoi 3,3 prosenttia.

Panimoliitto pitää alkoholiveron korotusta syynä oluen myynnin vähentymiseen. Veronkorotusta perusteltiin uhkakuvalla, että suomalaiset siirtyisivät juomaan keskioluen sijaan väkevämpiä, kun A-oluen myynti sallitaan ruokakaupoissa. Panimoliiton mielestä uhkakuva ei käynyt toteen.

Yli 4,7-prosenttisen oluen osuus kokonaismyynnistä oli 9,8 prosenttia. Vuosi sitten osuus oli 3,9 prosenttia. Keskioluen osuus oluen myynnistä oli 88,3 prosenttia. Suhteessa eniten Suomessa kasvoi alkoholittoman oluen myynti.

Panimoliitto arvostelee veronkorotuksia sekä alkoholin markkinointisäädöksiä.

– Viimeiset alkoholiveron nostot ovat vaikuttaneet erityisesti oluen myyntiin.

– Lisäksi tarjousmyynnin säännökset, joita ei alkoholilain uudistamisen yhteydessä korjattu, ovat jo pitkään heikentäneet olutmarkkinaa, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton puheenjohtaja, Olvin toimitusjohtaja Lasse Aho järjestön tiedotteessa.

Säädöksiä alkoholijuomien hinnoittelusta ja mainonnasta kiristettiin vuonna 2007. Niillä pyrittiin muun muassa estämään alennusmyynnit.

Panimoliiton mukaan säädökset ovat toimineet jopa päinvastoin kuin lainsäätäjä kuvitteli. Kun hinnan on oltava voimassa kaksi kuukautta, tarjousjaksot seuraavat toisiaan. Puolet oluesta myydään nyt 24-tölkin pakkauksissa.

Yksittäinen pullo on myytävä samaan hintaan kuin pakkaus. Kaupoissa revitään siksi auki pakkaukset, ja yhden tölkin saa nyt entistä edullisemmin.

– Tarjousmyyntiä hillitsemään tarkoitetut säännökset ovat vastoin tarkoitustaan entisestään lisänneet tarjouskampanjointia, Aho sanoo.

Hän vaatii olutmarkkinan normalisoimista ja nykyisen tarjouskäytännön poistamista laista.

– Pykälä on merkittävä markkinahäiriö, eikä se myöskään edistä kohtuukäyttöä.

Panimoliiton mukaan nykyinen lainsäädäntö tarjouksista heikentää myös panimoiden tasapuolisia mahdollisuuksia kilpailla keskenään. Tarjouskisaan päästäkseen panimon on tuotettava suuria määriä yhtä tarjoustuotetta.

– Säännöksellä on kokonaisuutena kielteinen vaikutus kotimaisten panimoiden kannattavuuteen ja siten työllisyyteen sekä investointimahdollisuuksiin. HÄSA

Niukasti syitä kiristyksille

Hallitus päätti budjettiriihessä kiristää alkoholiverotusta 30 miljoonalla eurolla. Hallitus nostaa myös virvoitusjuomaveroa, energiaveroja ja tupakkaveroa.

Pullotettu vesi on entistä kalliimpaa. Hakkeella tuotetun kaukolämmön hinta ehkä nousee Hämeenlinnassa, koska hakkeen polttamiseen tarvitaan turvetta.

Perustelut veronkorotuksille ovat tuttuja. Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) kutsuu niitä haittaveroiksi. Tosiasiassa kyse on rahan haalimisesta, jolle pyritään luomaan legitimiteetti väittämällä verojen estävän haittoja.

Alkoholiveron korottamiseen löytyy niukasti niin sanottuja alkoholipoliittisia perusteita, koska alkoholin kotimainen myynti laskee. Pikemminkin voidaan jarruttaa myönteistä kehitystä. Matkustajatuonti, salakauppa, kotivalmistus ja taskulämmin viina halkopinon takana eivät ole ilmiöitä, joita kannattaisi edistää.

Korkeat verot ja rajoitukset haittaavat kotimaisia elinkeinoja. Suomalaisten panimoiden on vaikea kilpailla ulkomaisia brändejä vastaan, kun kotimaassa kamppaillaan, kenen halpaolutta myydään alle kustannusten.

Orpo on valitettavasti omaksunut sosiaalidemokraattisen edeltäjänsä Jutta Urpilaisen (valtiovarainministeri 2011–14) jargonin haittaveroista.

Päiväkohtaisia uutisia

syyskuu 2018
ma ti ke to pe la su
« elo    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930