Kanta-Häme

Alkon viina ei mene entiseen tapaan kaupaksi

Alkon viina ei ole käynyt entiseen tapaan kaupaksi. Myyntivolyymi on laskenut tämän vuoden aika 7,3 prosenttia 43,7 miljoonaan litraan.

Valtion vähittäismyyntimonopolin liikevaihto laski vain 3,1 miljoonaa euroa 539,2 miljoonaan euroon. Liikevaihtoa kannatteli alkoholiveron korotus ja kalliiden tuotteiden myynnin kasvu.

Alkon mukaan myynnin laskuun on syynä uusi alkoholilaki, joka poisti siltä alle 5,5 prosenttisten juomien myyntimonopolin. Kaupat ovat vuoden alusta lähtien saaneet myydä myös A-olutta ja muita alkoholijuomia, joiden alkoholipitoisuus on korkeintaan 5,5 prosenttia.

– Muutokset ovat laskeneet litramyyntiä erityisesti juomasekoitusten ja oluiden tuoteryhmissä, sanoo toimitusjohtaja Leena Laitinen yhtiön tiedotteessa.

Alkon oluiden myynti laski lähes 29 prosenttia. Long drink -juomien myynti romahti lähes puoleen viime vuoden vastaavasta jaksosta.

Mietojen alkoholijuomien lisäksi myös väkevien juomien myynti laski. Vodkan ja viinan myynti pieneni 2,9, muiden väkevien 2,3 ja väkevien viinien 6,5 prosenttia.

Alko pystyi kasvattamaan vain eräiden trendijuomien myynti. Valkoviinin, alkoholittomien juomien ja roseviinien myynti kasvoi. Roseen myynti hyppäsi neljänneksen.

Alkon myynti myös sataprosenttisena alkoholina laski. Myymälöistä ostettiin tammi–kesäkuussa 4,4 prosenttia vähemmän sataprosenttista alkoholia kuin vuosi sitten. Myynti painui alle 7 miljoonan litran.

Kauppojen myyntilukujen mukaan muutos ei ole juuri kasvattanut kauppojen alkoholin myyntiä. Oluen myyntiä on siirtynyt muutaman prosentin verran keskioluesta A-oluisiin. Long drink -juomien myynti on selvästi kasvanut, mutta siidereiden myynti on taas pienentynyt.

Alkon osavuosikatsaus ja Suomen päivittäistavarakaupan myyntiluvut kertovat, että alkoholin myynti Suomessa on laskenut tänä vuonna.

Alkoholilain uudistuksessa kiisteltiin siitä, miten myyntirajoitusten väljentäminen vaikuttaa alkoholin kulutukseen. Uudistukset vastustajat uskoivat, että uudistus kasvattaa alkoholin myyntiä. Eduskunta hyväksyi alkoholilain uudistuksen viime vuonna tiukassa äänestyksessä.

– Alkolla on merkittävä rooli hyvinvointiyhteiskunnan mahdollistajana. Voimaan tullut alkoholilaki korostaa yhtiön vastuullisuutta entisestään, toimitusjohtaja Laitinen sanoo.

Suomessa vaaditaan myös mietojen viinien myynnin sallimista päivittäistavarakaupoissa. Koska EU:ssa vähittäismyyntimonopoli on poikkeus, Alkolla on tiukat säännöt monopolin harjoittamiseen. HÄSA

Tuoreimpia artikkeleita