Kanta-Häme Hämeenlinna

Alueellisen junaliikenteen pilotti ei innosta Hämeenlinnaa eikä maakuntaa – on katsottava koko Helsinki-Tampere-rataosuutta

Hämeen liitto ja Hämeenlinnan kaupunki katsovat, että maakunta on liian pieni alue lähiliikenteen pilotiksi.
Kuva: Esko Tuovinen, arkisto

Junaliikenteeseen on tulossa monenlaisia uudistuksia lähivuosina. Osto- ja velvoiteliikenteessä alkaa uusi kausi vuonna 2020, ja lisäksi Etelä-Suomen taajamajunaliikenne avataan kilpailulle kesäkuussa 2022.

Tässä tilanteessa liikenne- ja viestintäministeriö on aloittamassa alueellisen junaliikenteen pilottihanketta vuonna 2020. Ministeriö pyytää nyt eri maakunnilta ja kunnilta lausuntoa kiinnostuksesta tähän pilottiin.

Kanta-Hämeen maakunta ja Hämeenlinnan kaupunki suhtautuvat molemmat nihkeästi alueellisen junaliikenteen järjestämiseen.

– Tämä ei ole hyvä pilotointikohde tälle maakunnalle. Maakunnan läpi kulkeva rautatie on vilkkainta rataosaa. Ei sitä voi irrottaa muusta liikenteestä omaa lähiliikennettä varten, vaan on katsottava aina koko Helsinki-Tampere-rataosuutta, sanoo kaupungin maankäytön suunnittelujohtaja Niklas Lähteenmäki.

Sen sijaan kaikenlainen aikatauluja ja lippujärjestelmiä koskeva pilotointi kiinnostaa kaupunkia.

Nykyisin on ongelmana, että VR tekee aikataulumuutoksensa muuta joukkoliikennettä ajattelematta, jolloin liityntäliikenne ei enää toimikaan.

– Esimerkiksi viime kevään aikataulumuutokset aiheuttivat monelle 20 minuutin ylimääräisen odotuksen liityntäliikenteeseen, jolloin henkilöautosta tulikin juna-linja-auto-yhdistelmää nopeampi vaihtoehto, Lähteenmäki sanoo.

Myös lippuyhteistyölle olisi tarvetta.

– Esimerkiksi Helsinkiin menijän tarvitsee usein astua vielä toiseen liikennevälineeseen. Olisi hienoa, jos pendelöijä voisi maksaa koko matkansa yhdellä lipulla.

Hämeenlinnan kaupunginhallitus päätti pilottia koskevasta lausunnosta kokouksessaan maanantaina. HÄSA