Kanta-Häme Riihimäki

Alusvaatteilla maailmanmaineeseen – Riihimäkeläinen boutique bongattiin kansainvälisessä mediayhtiössä

Kansainvälinen mediakonserni löysi Arja Kyynyn tunnelmallisen pienen myymälän, joka päätyi esiteltäväksi Venäjän-alueen markkinoille suunnattuun Intimoda-lehteen.
Yrittäjä Arja Kyyny ei ole halunnut alusvaateboutiquensa tuotteita hyllyille ja seinustoille, vaan ne ovat osa sisustusta. Kuva: Pekka Rautiainen
Yrittäjä Arja Kyyny ei ole halunnut alusvaateboutiquensa tuotteita hyllyille ja seinustoille, vaan ne ovat osa sisustusta. Kuvat: Pekka Rautiainen

Kun riihimäkeläinen Arja Kyyny sai sähköpostia Italiasta kansainväliseltä Intima Media Groupilta ja siihen kuuluvan Intimoda-lehden päätoimittajalta, hän epäili saaneensa huijaussähköpostia, jätti vastaamatta ja unohti koko asian.

– Siinä sanottiin, että he haluaisivat tehdä jutun alusvaateboutiquestani. Koska olen tällainen skeptinen epäilijä, en myöskään vastannut heidän ulkomaanpuheluihinsa. En uskonut, että he voisivat olla tosissaan kiinnostuneita.

– Pommitus ja soitot vain jatkuivat, ja lopulta vastasin. Kysyin, onko tämä totta. Kun sain vakuutuksen, että he ovat oikealla asialla, he pyysivät laittamaan kuvia ja tietoa liikkeestä, Kyyny kertoo.

Sensuellit alusvaatteet ovat kysyttyjä. Kuva: Pekka Rautiainen
Sensuellit alusvaatteet ovat kysyttyjä.

Riihimäki maailmankartalle

Artikkeli kuvineen julkaistiin helmikuussa Venäjän-alueen markkinoille suunnatussa Intimoda-lehdessä.

Kyseessä on kaksi kertaa vuodessa ilmestyvä, yli 200-sivuinen lehti, joka nettisivujensa mukaan esittelee muotia ja hyödyllistä tietoa liike-elämästä.

– En vielä tänäkään päivänä tiedä, mistä he olivat liikkeeni bonganneet, mutta ihan helkkarin hienoahan tämä on! Pieni Riihimäen kaupunkikin pääsee maailmankartalle, Kyyny naurahtaa.

Markkinarako löytyi

Arja Kyyny avasi liikkeensä Mesmoiselles Lingerie Loungen Temppelikadulle kaksi vuotta sitten.

Pääosan urastaan hän on tehnyt verohallinnon puolella yritysverotuksen asiantuntijatehtävissä.

– Muoti on kuitenkin aina ollut lähellä sydäntäni, ja niinpä kouluttauduin nelikymppisenä stailistiksi ja värikonsultiksi ja tein niitä töitä sekä työskentelin vaateliikkeessä ja tein muotinäytöksiä.

Tavoitteena hänellä oli avata omia vaateliikkeitä, mutta toisin kävi, kun hän näki markkinaraon.

– Riihimäellä ei ole moneen vuoteen ollut minkäänlaista alusvaateliikettä. Sellaisesta oli selkeä puute, joten ajattelin, että tästä on hyvä aloittaa.

Pöydällä olevassa kortissa siteerataan Kirsti Paakkasta: "Jos muut ovat tylsiä, sinun ei tarvitse olla tylsä." Kuva: Pekka Rautiainen
Pöydällä olevassa kortissa siteerataan Kirsti Paakkasta: ”Jos muut ovat tylsiä, sinun ei tarvitse olla tylsä”. Kuva: Pekka Rautiainen

Uniikki tunnelma

Se, mikä Intimoda-lehteä Kyynyn mukaan boutiquessa kiinnosti, on liikkeen uniikki tunnelma.

Lehti kuvailee, että ”liikkeen harmonia on sekoitus antiikkista buduaaria ja olohuonetta, jossa asiakkat viihtyvät ja jossa heitä palvellaan luottamuksella”. Lehden mukaan oman ilmeensä antavat ”vaaleaa lattiaa ja seiniä vasten tummapuiset vintage-huonekalut ja kultaiset sävyt, huonekasvit, kehystetyt kuvat ja pehmeä matto”.

– Tämä ei ole perinteinen liiketila. Tänne saadaan myös sataprosenttinen yksityisyys. Meille voi varata ihan oman ajan. Laitan silloin oven muilta kiinni ja kaihtimet sulki.

Yksityisyyttä arvostaa etenkin yksi asiakasryhmä.

– Luottamuksen osoitus on se, että meille uskaltavat tulla myös transsukupuoliset asiakkaat. Yksi lisääntyvä asiakasryhmä ovat miehet, Arja Kyyny kertoo.

Valikoimaan kuuluu myös bikinejä, uimapukuja ja rantavaatteita. Kuva: Pekka Rautiainen
Valikoimaan kuuluu myös bikinejä, uimapukuja ja rantavaatteita.

Luottamus on tärkeää

Liikkeen valikoimaan kuuluvat rintaliivit, alushousut, muotoilevat alusasut, uimapuvut ja bikinit, rantavaatteet, yöpaidat, aamu- ja kylpytakit sekä sensuellit alusasut.

Kyynyn mukaan noin 90 prosenttia asiakkaista on aikuisia, päälle 40-vuotiaita naisia.

– Asiakkaat ovat parasta tässä työssä. He luottavat minuun, vaikka tällä ollaan melkein ilkoisillaan. He puhuvat omasta vartalostaan ja yleensäkin elämän kirjosta. Tilanteet ovat tosi intiimejä, Arja Kyyny toteaa.

Kyyny on huomannut, että suomalaisilla naisilla ei juurikaan ole käsitystä siitä, minkälaiset rintaliivit ovat hyvät ja sopivankokoiset.

– Noin 90 prosentilla ympärysmitta on liian löysä. Myös kuppikoko on yleensä aivan liian pieni. Naisilla ei myöskään ole käsitystä siitä, miten kaarituen tulee asettua rintalastaan. Naisen itseluottamuksesta ja ryhdistä näkee heti, kun hän saa oikeanlaiset rintaliivit.

Kyynyn mukaan pukeutuminen lähtee alusvaatteista.

– Jos sinulla on huonot ja vääränlaiset alusvaatteet, ne syövät päällivaatteen istuvuuden, oli se kuinka hyvä ja kallis tahansa.

Korona iski myös alusvaatebisnekseen

Heti, kun koronarajoitukset tulivat voimaan, Arja Kyynyn liikkeen myynti putosi dramaattisesti.

Äitienpäivä, joka on joulun lisäksi toinen sesonki, piristi hieman myyntiä. Verkkokauppaa Kyyny ei ole edes harkinnut.

– Se ei ole potentiaalinen vaihtoehto, koska minulla on laajempi visio. En halua olla pelkästään alusvaatemyyjä vaan auttaa naisia pukeutumisessa kokonaisvaltaisesti.

– Jos homma rupeaa pikkuhiljaa pyörimään, laajennan palveluja myös pukeutumisneuvonnan ja värianalyysien puolelle. HÄSA

SUOMEKSI: Buduaari tai budoaari (ranskaksi boudoir) tarkoittaa pientä huonetta tai salonkia, jossa nainen viimeistelee pukeutumistaan tai ottaa vastaan lähimpiä ystäviään.

Päivän lehti

7.7.2020