Kanta-Häme

Alv-korotus nostaisi bussilippujen hintoja

Arvonlisänveron korottaminen johtaisi entisestään bussivuorojen vähenemiseen ja lipunhintojen nousuun, ennustaa hämeenlinnalaisen Vekka Liikenteen toimitusjohtaja Tapio Vekka.

Hän muistuttaa, että uuden joukkoliikennelain soveltamisen myötä valtio on jo siirtänyt merkittävästi lisäkustannuksia kunnille.

Hämeenlinnan kaupunginhallituksessakin istuva Vekka (kok.) kehottaa valtioneuvostoa keskittymään kehysriihessä kuntien velvoitteiden vähentämiseen ja subjektiivisten oikeuksien karsimiseen. Näin kuntien resurssit voitaisiin vapaammin kohdistaa niille, jotka palveluita kipeimmin tarvitsevat.

– Jotenkin tuntuu, että puheissa tämä tarve jo ymmärretään, mutta silti ministeriöt tuottavat kunnille vain lisävaatimuksia ja tiukentuvia tulkintoja, jotka lisäävät kuntien kustannuksia, Vekka toteaa.

Raja tullut vastaan

Hallitus päättää maanantaina alkavassa kehysriihessä julkisen talouden sopeuttamistoimenpiteistä. Yhtenä mahdollisuutena on väläytelty alempien arvonlisäverokantojen korotuksia.

Hämeen Kauppakamarin mukaan hallitus ei saa luoda kunnille paineita nostaa kunnallisveroa.

– Raja on tullut vastaan. Kunnallisveron nosto heikentäisi Hämeen ja koko Suomen näkymiä merkittävästi, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Kirsi Aaltio.

Libyan seurassa

Kauppakamariryhmä vaati helmikuun alussa, että julkiset menot supistetaan 50 prosenttiin suhteessa bruttokansantuotteeseen vuoteen 2020 mennessä.

Suomen julkisen sektorin menot ovat kymmenessä vuodessa paisuneet alle 50 prosentista 58 prosenttiin suhteessa BKT:hen.

Lahtelaisen Stalatuben toimitusjohtaja Jukka Nummen mielestä Suomi on valumassa kummalliseen seuraan.

– Suomea enemmän julkiset menot bruttokansantuotteesta ovat sellaisissa maissa kuin Libya, Tuvalu ja Kiribati. Korkean sosiaaliturvan maissa kuten Ruotsissa ollaan 53 ja tehokkaana pidetyssä Saksassa 48 prosentissa, jota kohti Suomen tulee pyrkiä, Nummi toteaa. (HäSa)