Kanta-Häme

Alvettulan sillan suojelu etenee

Vuonna 1916 valmistuneen Alvettulan vanhan sillan suojelu on vihdoin etenemässä.

Asia on parhaillaan käsittelyssä Hämeen ely-keskuksessa.

– Se alkaa olla loppusuoralla sen jälkeen, kun saamme mahdolliset naapurien kannanotot. Ely-keskuksen ratkaisu lähtee syksyn aikana vahvistettavaksi ympäristöministeriöön, josta tulee lopullinen päätös, kertoo Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen lakimies ja asian esittelijä Liisa Härmälä.

Mahdollisia muistutuksia asiasta voi tehdä Hämeen ely-keskukseen 12. marraskuuta asti.

Vanha sopimus hoitovastuusta pätee

Härmälän mukaan suojelukohteeksi pääseminen ei kuitenkaan muuttaisi sillan hoitovastuuta, joka on yhä Alvettulan vanha silta -tiekunnalla. Osakkaita on parikymmentä.

Vuonna 1978 silloinen Hämeen tie- ja vesirakennuspiiri siirsi sopimuksella sillan tiekunnan omistukseen.

– Sopimuksen mukaan vastuu sillan hallinnasta, kunnossapidosta ja mahdollisesta myöhemmästä purkamisesta siirtyi tiekunnalle. Mahdollisella suojelupäätöksellä tätä ei pystytä muuttamaan, vaan siitä pitäisi erikseen päättää, lakimies Liisa Härmälä painottaa.

Nykyään Uudenmaan ely-keskus hoitaa vanhan tiepiirin asioita.

Tiekunnalla ei varoja kunnossapitoon

Pelkkä suojelukohteeksi julistaminen ei kuitenkaan riitä suojelua ajaneelle tiekunnalle eikä Alvettulan kyläyhdistykselle.

– Eihän vastuu ja kunnossapitovelvoite mihinkään suojelupäätöksellä katoa, vaan vain voimistuu. Ei meillä sellaiseen ole rahoja missään tapauksessa, puuskahtaa tiekunnan osakas ja kyläyhdistysaktiivi Irja Pohjola, joka asuu sillan vieressä.

Tiekunnan yhtenä osakkaana oleva Hämeenlinnan kaupunki on ottanut kaupunginhallituksen päätöksellä kannan, että vastuu sillan hallinnasta ja ylläpidosta tulisi siirtää tiehallinnolle. Myös Hämeen liitto ja Museovirasto ovat puoltaneet suojelua.

Asvalttikansi kiireellisin korjattava

Irja Pohjolan mukaan sillalle olisi nykyistä helpompi saada valtion kunnostusrahoja, jos silta on suojeltu.

– Tarkastuspöytäkirjan mukaan päällimmäinen asia olisi asvalttikannen uusiminen. Halkeamiin ei pääsisi vettä, joka jäätyessään rapauttaa siltaa. Uuden kannen tekeminen voi olla isonkin rahan takana, koska vanhan poistaminen ei todennäköisesti onnistu millään tärylaitteella.

Myös sillan kaiteita pitäisi uusia ja siltaa maalata sekä poistaa lähialueen puustoa, jotta juuret eivät siirrä siltarakennetta. Tällaiseen työhän tiekunnalla ja kyläyhdistyksellä riittää halua ja voimia.

– Meillähän on ihan hölmö tilanne: kuka muu Suomessa muka omistaa parinkymmenen hengen voimin sillan, joka on yleisessä käytössä? Pohjola kysyy.

Kannanotto asianosaisilta tekeillä

Alvettulan kylän yhteisten alueiden asioita hoitava asukas Aila Tapola on menossa lähiaikoina tutustumaan Hämeen ely-keskuksen palvelupisteessä oleviin suojeluesitystä koskeviin asiakirjoihin.

Tämän jälkeen tiekunta ja kyläyhdistys miettivät, minkälaisen kannanoton he suojeluesitykseen antavat.

– Silta täytyisi saada tiehallinnon hoitoon, koska kyse on yhteisistä alueista: joen rannalla on kylän yhteinen uimaranta sekä veneenlaskupaikka, josta lasketaan vesille yli 500 venettä, Irja Pohjola perustelee. (HäSa)