Kanta-Häme

Alvettulan sillasta vihdoin suojelupäätös

Pian satavuotiaan Alvettulan vanhan sillan suojelusta on vihdoin tehty päätös. Hämeen ely-keskus on määrännyt Hauholla sijaitsevan betonisillan suojeltavaksi rakennusperinnön suojelemisesta annetulla lailla.

– Ratkaisu menee vielä ympäristöministeriön vahvistettavaksi, josta tullee lopullinen päätös syksyllä, sanoo Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen lakimies ja asian esittelijä Liisa Härmä.

Suojelumääräysten mukaan siltaa ei saa purkaa ja korjaustyöt on tehtävä siten, että materiaalit vastaavat olemassa olevia rakenteita sekä sillan kulttuurihistoriallista luonnetta. Muutos- ja korjaustöissä on lisäksi kuultava asiantuntijana Museovirastoa.

Ely-keskus perustelee suojelupäätöstä muun muassa sillan merkittävillä kulttuuriarvoilla. Lisäksi sillä on erityistä arvoa rakennustekniikan, ympäristön sekä kohteen ainutlaatuisuuden perusteella.

Joku muu maksumieheksi

Sillan vieressä asuva Irja Pohjola on suojelupäätöksestä mielissään, mutta toisaalta myös huolissaan.

– Tietenkin suojelupäätös kuulostaa hyvältä vuosikausien odotuksen jälkeen. Päätös ei kuitenkaan poista vastuuta sillan hallinnasta ja ylläpidosta, joka kuuluu edelleen sillan omistavalle tiekunnalle. Koska tie on alle kilometrin pituinen, sille ei ole mahdollista saada valtion tukea, Pohjola harmittelee.

– Hirveässä liemessä tässä ollaan, sillä tiekunnalla ei ole mitään mahdollisuuksia vastata sillan historiallisen arvon säilyttämisestä. Pieniä ulkonäöllisiä korjauksia pystymme tekemään, mutta ei tietenkään mitään kymmenien tai jopa satojentuhansien eurojen remontteja. Kyllä maksumieheksi pitäisi saada joku muu, Pohjola sanoo.

Muulla maksumiehellä hän tarkoittaa Liikennevirastoa, jolle myös Hämeenlinnan kaupunki siirtäisi vastuun sillan hallinnasta ja ylläpidosta. Hämeen Sanomat ei tiistaina tavoittanut Liikenneviraston asiantuntijaa kommentoimaan vastuukysymyksiä.

Silta kiinni lähiaikoina

Alvettulan silta on viimeksi korjattu museosillaksi vuonna 1978. Tämän jälkeen sillalla on Pohjolan mukaan tehty yleistarkastus vuonna 2008. Silloin todettiin muun muassa, että liikuntasaumojen päällysteet pitäisi uusia ja estää näin veden pääsy rakenteisiin, jotta vesi ei jäätyessään rapauttaisi siltaa.

– Sillan omistava tiekunta koostuu pääasiassa muutamasta yksityistaloudesta, joiden vastuulla kunnossapito nyt on. Tämä on todella vaikea paketti, sillä resursseja ei kerta kaikkiaan ole. Suomessa ei taida olla monta muuta vastaavaa tilannetta, Pohjola sanoo.

Hän arvelee, että tiekunta joutuu sulkemaan sillan lähiaikoina.

– Varmaankin laitamme sillan vain kevyen liikenteen käyttöön, Irja Pohjola sanoo. (HäSa)