Kanta-Häme

Älyliikennepalvelu aukeaa vihdoin

Soneralla oli tammikuussa mahtipontinen suunnitelma kokeilla uutta mobility as a service-, eli maas-älyliikenneratkaisua Hämeenlinnassa ensimmäisenä maailmassa.

Palvelun käyttöönotto kuitenkin viivästyi, ja Soneran Reissu-sovellus saapui sovelluskauppoihin tällä viikolla. Syyt viivästymiseen ovat olleet sopimusteknisiä ja palvelun tekniseen toteutukseen liittyviä.

Palvelussa yhteistyössä ovat Kanta-Hämeen Aluetaksi, VR ja Sonera. Ideana on, että Hämeenlinnan seudulta voi ostaa taksimatkan ja yhdistää sen Helsinkiin tai Tampereelle suuntautuvaan junamatkaan.

– Olemme kyllä pohtineet, miten nyt voitetaan pettymys, mikä on joillekin asiasta kiinnostuneille käyttäjille voinut tästä odottamisesta tulla, kertoo Soneran liiketoiminnan kehitysjohtaja Jouni Sintonen.

Sosiaalinen media on tärkeä markkinointikanava. Sen lisäksi erilaista mainontaa esimerkiksi rautatieasemalla, virastotaloissa, Hämeenlinnan keskustassa ja Goodmanissa on mietitty

– Palvelulla voi ostaa myös ihan tavallisen taksimatkan, jolloin hinta on edullisempi kuin taksitolpalta nappaamalla, ja sen myös tietää etukäteen

Reissu on nyt käytössä koko Hämeenlinnan seudulla. Myös Hattulasta ja Janakkalasta voi siis ostaa matkoja.

– Tätä on puuhattu kaksi vuotta, ja vihdoin työ saadaan ulos, sanoo Helsinki–Hämeenlinna–Tampere-kasvukäytävän projektijohtaja Anna-Mari Ahonen.

Ahonen kertoo, että viivästymiseen kulunut aika on kuitenkin käytetty hyödyksi.

– Tällä välin olemme neuvotelleet paikallisbussien liittymisestä pilottiin. Olen toiveikas sen suhteen, että tämä onnistuu vielä kevään aikana. Haluaisin kovasti nähdä bussit osana tätä Suomen ensimmäistä maas-kokeilua.

Ahonen testasi palvelu heti ensimmäisenä päivänä. Viiden kilometrin taksimatka ja juna Helsinkiin maksoivat sen kautta noin 20 euroa.

– Lastenliput eivät vielä tämän kautta ole kannattavia, mutta muut kylläkin. Täytyy muistaa, että tämä ei ole vielä valmis palvelu, vaan kokeilu. Suuri yleisö pääsee nyt mukaan kehitysvaiheessa.

Lapissa otettiin maaliskuussa käyttöön Soneran Ylläs Around -sovellus, johon kuuluvat bussi- ja taksimatkat.

– Sovellusta on ainakin ladattu paljon, ja samat käyttäjät ovat käyttäneet sitä useamman kerran, sanoo Sintonen.

Palautetta on tullut esimerkiksi siitä, kun lentokenttäbussi on odotellut myöhästynyttä lentoa, mutta bussin jälkeen matkan jatkoksi tilattu taksi on odotellut puoli tuntia ylimääräistä, kun tieto lennon myöhästymisestä ei vielä välity sinne.

– Maasissa kyse on paketoinnista, mutta haluamme siihenkin kommentteja käyttäjiltä. Mietimme, kaivataanko esimerkiksi tapahtumalippujen ostamista tai majoituspalvelujen ostamista samaan yhteyteen.

Käyttäjien haastatteluja Hämeenlinnan seudulla tehdään joko kesäkuussa tai elokuussa.

– Maas on kasvanut jo tämän kevään aikana merkittävästi, ja se ei varmasti pysähdy tähän, uskoo Sintonen.

Liikenne- ja viestintäministeriön liikenneneuvos Seppo Öörni uskoo maas-palveluiden kasvuun.

– Liikenne sopii tällaisen palvelun kohteeksi, ja tilanne alkaa teknologian puolesta näyttää hyvältä.

Soneran lisäksi Maas-palveluita Suomessa ajaa esimerkiksi tänä vuonna perustettu Maas Finland -yritys. Sen visio on kansainvälinen maas-järjestelmä, jossa maksettaisiin kuukausimaksua, joka kattaisi kaiken liikkumisen.

– Ajattelimme, että palvelu voitaisiin toteuttaa aikaisintaan 2020, mutta nyt näyttää siltä, että saamme sen koekäyttöön jo tänä vuonna, kertoo asiakaspalvelusta vastaava päällikkö Kaj Pyyhtiä.

HÄSA

Päivän lehti

30.10.2020

Fingerpori

comic