Kanta-Häme

Älypuhelimia käsitellään liian kovakouraisesti

Suomalaisten tapa kohdella mobiililaitteitaan ei ole kehittynyt yhtä matkaa teknologian kehityksen kanssa, vaan älypuhelimia käsitellään turhan kovakouraisesti, arvioivat asiantuntijat.

Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtajan Pauli Ståhlbergin mukaan älypuhelinten liian kovakourainen käsittely näkyy selvästi lautakunnan käsittelemissä tapauksissa.

Lautakunnan käsittelyyn tulee yhä useammin tapauksia, joissa myyjäliike kieltäytyy älypuhelimen takuukorjauksesta vedoten puhelimen krouviin käsittelyyn. Reilussa enemmistössä tapauksista kuluttajariitalautakunta asettuu myyjän kannalle, kun puhelimen vika johtuu selvästi liian kovakouraisesta käsittelystä.

– Aiemmin oli usein niin, että vika löytyi puhelimesta. Nyt suurimmassa osassa tapauksista vika johtuu kuluttajista itsestään, Ståhlberg sanoi STT:lle.

– Ihmisten pitäisi tajuta, että älypuhelimet eivät ole enää vanhan ajan nokioita, joita saattoi kohdella melkein miten vain.

Ståhlberg vierittää vastuuta myös laitevalmistajille, joiden pitäisi informoida kuluttajia aiempaa paremmin tuotteidensa ominaisuuksista. Samalla laitevalmistajien pitäisi huomioida laitteiden särkymisherkkyys entistä enemmän tuotekehityksessä.

– Suojakuoren pitäisi tulla älypuhelinten mukana ilman että sitä pitää erikseen ostaa, Ståhlberg ehdottaa.

 

MATKAPUHELIMIA JA tabletteja korjaavan Hetihuolto-yhtiön toimitusjohtaja TOMMI KARJULA jakaa Ståhlbergin käsityksen älypuhelinten liian ankarasta kohtelusta.

– Nuoret saattavat esimerkiksi pitää puhelinta takataskussaan ja istua sen päällä. Ei mikään ihme, jos puhelimen näyttö vääntyy ja menee rikki, Karjula sanoo.

Toinen tyypillinen virhe Karjulan mukaan on pitää puhelinta samassa taskussa esimerkiksi avainten kanssa niin, että puhelimen näyttö naarmuuntuu. Naarmuuntunut näyttö on herkempi hajoamaan.

Päivän lehti

17.1.2020