Kanta-Häme

Ämy siirtyy sukupolvelta toiselle

Epäkaupallinen ja eettinen. Sellainen on pian 40-vuotias hämeenlinnalainen Ämyrock.

Ämy oli yksi kahdeksasta rockfestivaalista, joita FM, YTM Maarit Kinnunen tutki väitöskirjaansa varten. Kinnunen keskittyi siihen, mitkä tekijät vaikuttavat festivaalin kokonaiselämykseen.

– Pienet festivaalit ovat nousussa, Kinnunen tietää.

Ämy täyttää ensi kesänä 40 vuotta ja päivän ilmaisfestivaalilla on pitkät perinteet.

Maarit Kinnusen mukaan Ämyssä poikkeuksellista on juuri vahva paikallisuus. Esimerkiksi kyselyyn vastanneista 60 prosenttia oli paikallisia ja jokaisella oli keskimäärin takana kahdeksan Ämyä.

– Osallistumisen motivoijana tärkeintä kävijöille on juuri perinne. Tärkeysjärjestyksenä toisena asiana on hauskanpitäminen ja kolmantena tapahtuman tukeminen.

Perheiden perinteet näkyvätkin Ämyssä vahvasti. Ämy poikkeaa muista tutkituista festivaaleista siinä, että Ämy siirtyy sukupolvelta toiselle ja se on koko perheen tapahtuma vauvasta vaariin.

Kinnunen liikuttuu, kun hän lukee 13-vuotiaan tytön kirjoitusta Ämystä.

– Käyn Ämyssä äidin ja isoäidin kanssa, Kinnunen sanoo ääni väristen ja jatkaa:

– Puolet osallistujista käy Ämyssä joko perheen tai kumppanin kanssa. Se on harvinaista. Yleensä musiikkifestivaaleille lähdetään kavereiden kanssa.

Arvot ovat kävijöille tärkeitä

Ämy on viime vuosina tunnustanut tiukasti arvoja. Viime kesänä teemana oli Susien salakaadot seis -kampanja. Kinnusen mukaan myös kävijät tunnustavat samoja arvoja.

– Kävijöiden ja organisaation arvot mätsäävät. Välttämättä tapahtumaan ei tulla ohjelman vuoksi, vaan muista syistä. Yksi on se, että Ämyssä on muutakin tekemistä kuin juoda kaljaa ja kuunnella musiikkia.

Muulla tekemisellä Kinnunen tarkoittaa erilaisia työpajoja, joita Ämyssä on ollut perheen pienimmille.

Missä sitten Ämy voisi parantaa?

Kinnusella on valmis vastaus.

– Jätteiden lajittelu on tärkeää kävijöille, ja se pitää hoitaa paremmin.

Kävijät ovat valmiita maksamaan myös muun muassa tarjoiluista vähän enemmän, jos ne ovat lähiruokaa ja tulot menevät Ämylle tapahtuman kuluihin.

– Mutta kuka tietää, onko ruoka lähellä tuotettua? Ei ainakaan kukaan ulkopaikkakuntalainen. Se pitää kertoa kävijälle. (HäSa)

Maarit Kinnunen tutki Ämyn kävijöitä viime kesänä. Väitöskirjan tutkimuskyselyssä 2012–2013 mukana on 1424 vastaajaa. Ämy-vastaajia oli 78. Heidän keski-ikänsä oli 35 vuotta. Naisia oli vastaajista 67 prosenttia.