Doctor Whon 11. tuotantokausi tuo mukanaan muitakin muutoksia kuin Tohtorin uuden näyttelijän Jodie Whittakerin. Sarjan vetäjä vaihtui Chris Chibnalliin, joka tunnetaan erityisesti Broadchurch-dekkarisarjasta. Kuva: Flore Maquin / BBC / Yle
Kanta-Häme

Analyysi: Ensimmäinen naispuolinen Tohtori ”pilasi” Doctor Whon – Naissankarit kertovat tytöille, että heillä on väliä

Naiset pääsevät nyt tieteis- ja toimintatarinoiden pääosiin, eikä siitä kannata kenenkään pahoittaa mieltään. Naissankarit kertovat tytöille, että heillä on väliä.

Viime sunnuntaina tehtiin tv-historiaa, kun sci-fi-sarja Doctor Who esitteli ensimmäisen naispuolisen Tohtorin. Jodie Whittaker on jo 13. näyttelijä, joka astuu aikamatkaajan saappaisiin.

Tohtorin näyttelijä vaihtuu muutaman vuoden välein, koska kyse on uudelleensyntyvästä avaruusoliosta. Tohtori on ikivanha sankari, joka matkustaa ajasta ja paikasta toiseen sinisellä puhelinkopilla ihmiskumppaneiden kanssa.

Whittaker on ensimmäinen nainen TARDIS-aluksessa legendaarisen brittisarjan yli 50-vuotisessa historiassa.

Kun Tohtorin uusin näyttelijävalinta julkistettiin viime vuonna, naispuolista näyttelijää kritisoitiin laajasti. Moni uhkasi jättää katsomisen kesken, koska sarja oli nyt ”pilalla”. Doctor Whota syytettiin poliittisen korrektiuden kelkkaan hyppäämisestä.

Vuonna 1963 alkanut Doctor Who oli alun perin lastenohjelma. Kärttyisää ja viisasta isoisää muistuttanut Tohtori on muuttunut ajan kuluessa yhä enemmän lapsenkaltaiseksi. Nyt ohjelmaa katsovat myös aikuiset, mutta lapsille naispuolisella Tohtorilla on eniten merkitystä.

 

Tarinoilla on väliä. Michiganin yliopiston tutkimus vuodelta 2012 kertoo, että TV vaikuttaa lasten itsetuntoon. Tutkimuksessa TV:n katsominen kohotti valkoisten poikien itsetuntoa. Tytöt ja muut kuin valkoiset pojat kertoivat TV:n aiheuttavan itsetunnon alenemista.

Tutkimusten mukaan lasten varhaiset kokemukset vaikuttavat siihen, mihin he uskovat pystyvänsä. Esimerkiksi vahva naishahmo, vaikka avaruudessa, on tytöille esimerkki ja esikuva. Jos lapsi näkee mediassa vain hahmoja, joihin hän ei voi samaistua, hänellä tai hänen kokemuksellaan ei ole väliä.

Jo vuonna 1976 viestintätutkijat Larry Gross ja George Gerbner kehittivät termin “symbolinen hävitys”. Sen mukaan ihminen ei ole tärkeä, jos hän ei näe itsensä kaltaisia hahmoja kuluttamassaan mediassa.

Jos samaistuttavat hahmot puuttuvat fiktionaalisesta maailmasta, ihminen ei ole sosiaalisesti olemassa.

Visuaalinen media kertoo meille, mikä paikkamme on maailmassa. Viestintätieteiden emeritusprofessori Michael Morgan Massachusetssin yliopistosta sanoi Huffington Postille (24.2.2017). Jos ihminen ei näe elokuvissa tai TV:ssä kaltaisiaan hahmoja, viesti on selvä.

Olet näkymätön. Sinulla ei ole väliä.

 

Viime vuosina naiset ovat päässeet pääosiin monissa elokuva- ja tv-sarjoissa, joita ovat tähdittäneet perinteisesti miehet.

Mad Maxissa nähtiin kaljupäinen Charlize Theron, ja Star Trek -tieteissarjan uusimmassa Discovery-sarjassa avaruusseikkailuja kerrotaan naispuoleisen miehistönjäsenen silmin. Star Wars -saagan uusien elokuvien keskiössä on naishahmo Rey.

Erityisesti viimeinen on pahoittanut monen ”tieteisfanin” mielen. Siitäkin huolimatta, että prinsessa Leia laittoi avaruuspahiksille kampoihin yhtä kovaa kuin miehet jo 1970-luvulla.

Erityisen vihan kohteeksi ovat joutuneet klassikkoelokuvien uudelleenfilmatisoinnit, joissa alkuperäisen tarinan mieshahmot on korvattu naishahmoilla.

Eniten lokaa on saanut niskaansa Ghostbusters-elokuva, jossa pääosiin oli hankittu neljä eturivin naiskoomikkoa. Elokuvaa vastaan masinoitiin vihakampanja, ja naishahmojen syytettiin pilanneen koko elokuvasarjan perinnön. Kukaan ei ajatellut, että ehkä elokuva vaan oli yksinkertaisesti huono.

Sama naisvastarinta näkyy pelialalla. Toukokuussa myrskyn silmään joutuivat Battlefield V -videopelin tekijät. Silloin julkistettiin, että pelisarjan uusimman osan moninpeliin lisättiin pelattava naishahmo. Naissotilasta syytettiin historiallisesti epätarkaksi, tai pelaajat eivät ylipäätään halunneet videopeliinsä naishahmoa.

 

Kerta toisensa jälkeen on nähty, että hyvin rakennetut naissankarit vetävät katsojia. Lipputuloja ja katsojia saadaan samaan malliin, tai enemmän, kuin miesvetoisilla tarinoilla.

Esimerkiksi ensimmäinen naissupersankarielokuva Wonder Woman (2017)on tahkonnut maailmanlaajuisesti yli 800 miljoonaa dollaria, mikä on 15. eniten kaikista supersankarielokuvista.

Viime sunnuntaina esitetty Doctor Whon 11. kauden aloitus oli Britanniassa sarjan historian katsotuin uuden Tohtorin ensimmäinen jakso kymmeneen vuoteen. Sen keskimääräiset 8,2 miljoonaa katsojaa voitti ainoastaan jakso, jolla sarja palasi 16 vuoden tauolta vuonna 2005.

Tohtorin vaihtumista miehestä naiseksi käsitellään jaksossa vain kerran. Kun Tohtorille kerrotaan, että tämä on nainen, Tohtori vastaa:

– Olenko? Sopiiko se minulle? Ai niin, muistan. Puoli tuntia sitten olin valkotukkainen skottimies.

 

Parin viime vuoden aikana naiset ovat vallanneet lisää tilaa pienillä ja isoilla ruuduilla.

Vuonna 2016 naispuolisten päähenkilöiden määrä oli ennätyskorkea elokuvissa, kertoo San Diegon osavaltionyliopiston vuotuinen tutkimus.

Yhdysvaltojen sadan katsotuimman elokuvan päähahmoista 29 prosenttia oli naisia. Viime vuonna määrä laski kuitenkin 24 prosenttiin.

Television puolella kehitys ei ole ollut yhtä suotuisaa. Naisten määrä puherooleissa on ollut jenkkitelevisiossa jo ainakin vuosikymmenen ajan noin 40 prosenttia. Vuosina 2017–2018 määrä heilahti pari prosenttia alaspäin. HäSa

 

Katso

Doctor Whon 11. kauden ensimmäinen jakso Yle TV2:lla torstaina kello 19. Jaksot tulevat Yle Areenaan maanantaisin, päivä brittien ensiesityksen jälkeen.

 

Tuoreimpia artikkeleita