Kanta-Häme

Apukuski antaa palautetta

Vakuutusyhtiöiden perinteinen rooli on siirtymässä korvaajasta vahinkojen ennaltaehkäisijäksi.

Tekniikan kehittyessä ja älypuhelinten yleistyessä ei ole ollut tavatonta, että myös vakuutusyhtiöt ovat kehittäneet erilaisia elintapoja mittaavia sovelluksia.

Lähi-Tapiolan julkaiseman, pilottikokeilussa olevan Apukuski-sovelluksen käyttäjä saa pisteitä ajostaan ja palautetta ajotapansa kehittämisestä kohti turvallista suuntaa.

– Sovellus on konkreettinen työkalu oman ajotavan seurantaan, kehittämiseen ja ajoturvallisuuden parantamiseen, toimitusjohtaja Jari Sundström sanoo.

Paikkatietoon perustuen sovellus tunnistaa, milloin matka alkaa ja loppuu. Matkan päätyttyä älypuhelimeen ilmestyvät ajoreitti karttoineen ja matkapisteineen.

– Pistemäärään vaikuttavat ennakoiva ajotapa, ajonopeus ja keskittymistä häiritsevä matkapuhelimen käyttö. Sovelluksella voi myös tarkastella ajohistoriaa, seurata pisteiden kehittymistä ja kutsua kavereita mukaan käyttämään sovellusta, Sundström selventää.

Ajotapasovellus on jatkoa vakuutusyhtiöiden älysovellusten palvelutarjontaan.

Vakuutusyhtiöiden kehittämien tuotteiden ideana on kerätä tietoa asiakkaidensa elintavoista mobiilipohjaisten sovellusten lisäksi esimerkiksi aktiivisuusrannekkeella.

Asiakkaan terveyttä edistävä ja riskitekijöitä vähentävä elämäntapa voi tietyn kuukausitavoitteen täyttyessä parhaimmillaan johtaa etujen lisäksi jopa vakuutusmaksujen huojentamiseen.

Sundströmin mukaan Apukuski-sovelluksen kannustimena on kuitenkin alennusten sijaan oman ajo- ja sitä kautta liikenneturvallisuuden kehittymisen seuranta. Ajatuksena on, että sovellus olisi jatkossa maksuton Lähi-Tapiolan asiakkaille.

– Alennuslinjalle emme ole lähdössä, koska emme pysty seuraamaan asiakkaidemme tuloksia. Jos vahinkoja sattuu vähemmän, heijastuu se vakuutusten hintoihin tietyllä aikajänteellä.

Tällä hetkellä sovellus on saatavilla laitteisiin, jotka toimivat Android-pohjaisella käyttöjärjestelmällä. Apple-käyttöön sovellus julkaistaan ensi maanantaina. Apukuski on kaikkien käytettävissä maaliskuusta toukokuuhun.

Apukuskin koekäyttöryhmässä loppuvuodesta ollut myyntijohtaja Erkki Pesonen Lähi-Tapiola Loimi-Hämeestä kehuu sovelluksen vaikuttavan ajotapaan ärsyttävän hyvin.

– Kyllä se rankaisi ainakin matkapuhelimen käytöstä, vaikka luuri ei ollut kädessä eikä korvalla. Pisteitä menetti, kun ohjelma ei ottanut huomioon auton bluetooth-yhteyttä, Pesonen naurahtaa.

Lähi-Tapiolan turvallisuuspäällikön Markus Niemisen mukaan vakuutusyhtiön teettämät kyselytutkimukset osoittavat, että ajokäyttäytymisen merkitys on tiedostettu liikenneturvallisuudessa.

– Haluamme sitouttaa ihmiset seuraamaan ja tarvittaessa kehittämään ajotapaansa turvallisemmaksi, taloudellisemmaksi ja ympäristöystävällisemmäksi.

Vakuutusyhtiöiden tuottamat älysovellukset ovat verrattain uusi ilmiö Suomessa, kertoo Tuomas Korkeamäki vakuutus- ja rahoitusneuvonta Finesta.

– Se ei ole vielä näkynyt neuvontatoiminnassamme. Kyse on kuluttajille tarjottavista eri vaihtoehdoista, joissa pätevät vanhat lainalaisuudet: asiakkaan on aina syytä selvittää tarjotun vakuutuksen sisältö, ja mitä se esimerkiksi kattaa. HÄSA