Kanta-Häme

Arkistoiko pankki asiakkaan sähköiset laskut?

Kuka vastaa siitä, että sähköisessä pankkiasioinnissa asiakkaan maksamat laskut arkistoidaan? Pitääkö pankkiasiakkaan varmuuden vuoksi pitää omaa arkistoa paperisena tai sähköisenä, Finen Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan jaostopäällikkö Vesa Sainio?

– Pankeilla on kirjanpitolain mukaan velvollisuus arkistoida kaikki asiakkaan tili- ja maksutiedot. Vaikka laskunmaksu tapahtuukin nykyään sähköisesti paperilaskun sijaan, ovat tiedot pankeissa jop itkään olleet sähköisesti arkistoituja, ne on ainoastaan koottu tiliotteelle ja postitettu sitten asiakkaalle.

– Periaatteessa asiakkaan ei siis tarvitse itse arkistoida laskujaan, mutta ei siitä haittaakaan ole.

Onko pankilla velvollisuus pitää asiakkaan laskuja arkistoissaan vielä asiakassuhteen päätyttyäkin?

– Pankin tulee säilyttää nämä tiedot kuuden vuoden ajan. Tämä tarkoittaa siis kuutta vuotta kyseisen tilikauden päättymisen jälkeen.

Voiko pankki veloittaa asiakasta, jos hän pyytää vanhoja arkistossa olevia tietoja?

– Riippuu asiakkaan ja pankin välisestä tilisopimuksesta. Lain mukaan asiakkaalle tulee antaa tieto tapahtumasta kerran maksutta, ja asiakkuuden aikana tiedot ovatkin yleensä vapaasti nettipankin kautta tulostettavissa. Jos asiakkuus on jo päättynyt, niin jälkikäteen pyydetyistä tiedoista pankki voi veloittaa hinnaston mukaan.

Päivän lehti

6.4.2020