Kanta-Häme

Arolammin eritasoliittymää suunnitellaan jo

Arolammin eritasoliittymä 3-moottoritielle näyttää toteutuvan. Uudenmaan ely-keskus on antanut tiesuunnitelman laatimiseen luvan.

Tiesuunnitelman odotetaan valmistuvan ensi kesään mennessä. Rakentamisen aloitus riippuu nyt euroista.

– Parhaillaan selvitellään uudenlaista rahoitusmallia, jossa kustannuksiin osallistuisivat Riihimäen kaupungin lisäksi yrityselämä ja toivon mukaan myös valtio, kertoo Riihimäen tekninen johtaja Jouko Lehtonen.

Meijerin laajennus ratkeamassa

Valion suunnittelema Herajoen meijerin mittava laajennushanke kytkeytyy eritasoliittymään.

– Esiselvitys meijerin rakentamisesta valmistuu vuoden vaihteeseen mennessä. Samalla neuvotellaan kaupungin kanssa liittymän kustannuskuviosta. Päätökset tehdään heti selvityksen valmistuttua, kertoo tulosyksikköjohtaja Sami Nupponen Valiolta.

Meijerin laajentaminen lisää raskaan liikenteen määrää Herajoelta moottoritielle.

Kormuntie rauhoittuu

Liikennejärjestelmävastaava Mirja Hyvärinta Uudenmaan ely-keskuksesta kertoo raskaan liikenteen ohjautuvan eritasoliittymän kautta moottoritielle. Jollei liittymää ole, rekat käyttävät pientä Kormuntietä ja vanhaa kolmostietä.

– Olemme edellyttäneet jokaisesta liittymästä laajoja selvityksiä. Arolammin liittymästä on käytettävissä riittävät selvitykset. Sen sijaan Hämeenlinnan ja Hattulan liittymien selvitystyö on vielä varsin puutteellista, Hyvärinta toteaa.

Rahoituksesta riippuu, miten Arolammin eritasoliittymä toteutetaan. Ensi vaiheessa saattaa tulla eteen, että ensin rakennetaan vain silta moottoritien yli ja ramppien rakentaminen siirtyy myöhempään ajankohtaan.

Hämeenlinnassa selvitykset ovat tauolla

Kanta-Hämeen toivelistan Hattulan Merven, Hämeenlinnan Sunny Car Centerin ja Moreenin liittymät joutuvat vielä odottelemaan elyltä vihreää valoa.

Ely-keskus punnitsee niiden kohtalon vasta tutkittuaan liikenteeseen ja alueen kehittymiseen liittyviä selvityksiä.

Hämeenlinnassa on tehty alustavia selvityksiä sekä Moreenin että Sunny Car Centerin tarpeista sekä ympäröivistä liikenneolosuhteista.

– Lisäselvityksiä ei vielä tehdä. Moreeni on Hämeenlinnan ykköskohde, lippulaiva, mutta yritysalueen liikenne toimii vielä joitakin vuosia hyvin nykyisen tieverkon kautta, kertoo tilaajajohtaja Päivi Saloranta Hämeenlinnan kaupungista.

Rinnakkaisramppi ehkä kävisi

Sunny Car Centerin odottama liittymä vaatii Mirja Hyvärinnan mukaan erittäin paljon selvittelytyötä. Koossa on vasta hyvin alustavia liikenteen ja tieverkon tarkasteluja.

Liittymän toteutuminen näyttää epävarmalta, sillä se on ely-keskuksen alustavan kannan mukaan liian lähellä Tiiriön liittymää.

– Kyseeseen voisi tulla rinnakkaisramppiratkaisu, jollaisia on pääkaupunkiseudulla. Se on kuitenkin hyvin kallis rakentaa ja palvelisi vain Tampereen suunnan liikennettä, Mirja Hyvärinta sanoo.

Päivä Saloranta odottaisi, että Hämeenlinna ja Hattula selvittelisivät yhdessä moottoritien liittymätarpeita koko seudun kannalta.

– Moottoritien varren kunnilla riittää toiveita eikä niitä kaikkia voida toteuttaa. Meidän pitäisi yhdistää voimamme ja päättää, mikä olisi kehityksen kannalta paras ratkaisu, Saloranta pohtii. (HäSa)