Kanta-Häme

Arolammin liittymä saa rekkaparkin

Kolmosmoottoritielle marraskuun alkupäivinä avattava Arolammin liittymä saa kylkeensä lähivuosina levähdyspaikan raskaalle liikenteelle.

– Uudellamaalla on selvästi liian vähän lepopaikkoja rekka-autoille ja bussiliikenteelle. Tarvitaan hyvin varusteltu ja turvallinen alue, kertoo yksikönpäällikkö Janne Kojo Uudenmaan elinkeino-, liikenne ja ympäristö-keskuksesta.

Nykyiset kylmät levikkeet ulkovessoineen ja -pöytineen eivät ole tätä päivää, joten ely-keskuksessa on haettu pilotti-hankkeeseen mallia Keski-Euroopasta. Suunnittelu on vasta alkamassa.

– Valtiolta saatiin keväällä vuosien 2017–2019 osoitetussa lisärahoituksesa Riihimäen rekkaparkkia varten 2,4 miljoonaa euroa, joten alueen on tarkoitus valmistua vuoteen 2020 mennessä, Kojo toteaa.

Ajatuksena on, että raskas liikenne voi pysähtyä Riihimäellä eikä joudu ajamaan pääkaupunkiseudulle etsimään lepopaikkaa. Vuosaaren satamaan lastia purkamaan matkaavat rekat voivat seistä Riihimäellä ja seurata tietokoneelta sataman lastausaikataulua.

– Vuosaaren satama-alueen ruuhkaantumista halutaan näin vähentää.

Rekkaparkin kentän kustannukset katetaan valtion rahoilla, mutta niiden lisäksi alueelle tarvitaan myös ympäri vuorokauden toimiva liikennepalveluasema huoltoasemineen, ravintoloineen ja sosiaalitiloineen.

– Suunnitteluun kuuluu myös sopimuksen solmiminen sopivan yrityksen kanssa. Kuljetettavalle lastille ja autojen polttonesteelle oltava turvallinen ja varkauksilta vartioitu alue kuljettajille tarkoitettujen peruspalvelujen lisäksi, Kojo sanoo.

Rekkaparkkia täydentävä liikennepalvelukeskus on koko kolmostien liikennettä palveleva asema siinä kuin muutkin isot huoltoasemat.

Arolammin liittymätyömaan läpi pääsee ajamaan jo 80 kilometrin tuntivauhtia aiemman 60:n sijaan. Nopeusrajoitus nostetaan normaalitasolle, kun liittymä avataan marraskuussa.

– Työt valmistuvat aikataulun mukaan ilman yllätyksiä. Viimeistelykin saadaan tehtyä ennen avajaisia, kertoo projektipäällikkö Petri Ketonen liittymää urakoivasta Kreate-yhtiöstä.

Liittymässä rakennetaan vielä Retkiojan ja Meijerintien liittymää, jossa tehdään vielä maanrakennustöitä ja päällystettä. Myös moottoritien ylittävän sillan alla miehet ovat edelleen töissä kiveämässä siltapengertä ja urakoimassa viheraluetta.

– Nopeusrajoituksella jatketaan työtä tekevien turvallisuuden takaamista, kuten koko työmaan ajan, Ketonen perustelee.

Koko vuoden 60 kilometriin tunnissa alennettu nopeusrajoitus ei saanut kaikkia autoilijoita keventämään kaasujalkaansa. Poliisi piti aika ajoin paikalla tutka-autoaan, jolloin automaattikamera välkkyi ahkeraan.

– Se oli kuin diskovalo. Eniten ihmettelen raskaan liikenteen kovia nopeuksia rajoitusalueella. Vaikka aikataulu on tiukka, rajoituksia pitää noudattaa. Eivät ne ole paikallaan turhaan, itsekin kuljetusalalla työskennellyt Ketonen painottaa.

Arolammin liittymä avataan virallisesti perjantaina 4. marraskuuta. HÄSA