Kanta-Häme

Arolammin liittymälle ja Hämeenlinnan vankilalle huonoja uutisia

Juuri julkaistussa valtiovarainministeriön talousarvioehdotuksessa oli sekä hyviä että huonoja uutisia Kanta-Hämeelle.

Valtiovarainministeriön ehdotuksessa Riihimäelle rakennetaan kolmioraide sekä Helsingin ja Riihimäen välistä rataosuutta parannetaan.

Riihimäen Arolammin liittymälle, Hämeenlinnan vankilan peruskorjaukselle ja valtatie 2:n kunnostamiselle ei ole kuitenkaan varattu talousarvioehdotuksessa rahaa.

Arolammin liittymän tilanne epävarma

Maakuntajohtaja Timo Reinan mukaan talousarvioehdotuksessa suurin pettymys on se, ettei Riihimäen Arolammin liittymästä ole ehdotuksessa ollenkaan mainintaa.

– Tämä oli yllättävä puute. Valtion sitoutuminen liittymän rahoittamiseen pitäisi ratkaista tässä budjetissa, jotta Valion satojen miljoonien eurojen investointi voisi edetä, Reina sanoo.

Valio ja Riihimäen kaupunki ovat jo solmineet sopimuksen eritasoliittymän toteuttamisesta, mutta ilman valtion osallistumista eritasoliittymää ei voida toteuttaa.

Reina muistuttaa, että valtion rahallinen osuus Arolammin liittymässä olisi kuitenkin suhteellisen pieni, sillä osan liittymästä maksaa Riihimäen kaupunki ja osan Valio.

– En ymmärrä, millä perusteilla tämä ei ole ehdotuksessa. Meillä on iso pula isoista investoinneista, ja tässä olisi tarjolla megaluokan investointi. Tuotos on suuri panokseen nähden, Reina sanoo.

Valtatie 2:n kunnostamisen jatkamisesta ei ollut myöskään mainintaan valtiovarainministeriön talousarvioehdotuksessa. Tie on rakennettu 1950-luvulla, ja se on vielä pääosin kunnostamaton liikenneväylä.

Raideliikenteeseen parannuksia

Positiivista Kanta-Hämeen kannalta on se, että ensi vuonna käynnistettävissä hankkeissa on Riihimäen kolmioraiteen rakentaminen ja Helsingin ja Riihimäen välisen rataosuuden parantamisen ensimmäinen vaihe.

Hankkeilla halutaan parantaa junien toimintavarmuutta ja vähentää viivästyksiä. Helsingin ja Riihimäen välistä raideliikennettä kasvatetaan kahdella junaparilla tunnissa nykyisen kahden lisäksi.

Kolmioraiteen rakentamiseen on ehdotuksessa varattu ensi vuodelle 4,5 miljoonaa euroa, Helsingin ja Riihimäen välisen rataosuuden parantamiseen puolestaan kaksi miljoonaa euroa.

Vankilan remonttiin ei rahaa

Hämeenlinnan vankilan peruskorjaus on ollut kuuma peruna viime vuosien aikana, mutta ehdotuksessa ei ollut mainintaa sen peruskorjauksesta.

Hämeenlinnan vankilassa suurin ongelma ovat paljusellit, vaikka Suomi on sitoutunut niiden poistamiseen. Paljuselli on vessaton selli, jossa vanki tekee tarpeensa ämpäriin.

– Siinä olisi nyt edettävä, sillä rahoitusta on vatkattu hyvin pitkään, Reina sanoo.

Myös oikeusministeri Anna-Maja Henriksson (rkp.) on sanonut, että Hämeenlinnan vankilan remontti ja paljusellien poisto on hänen ykköshankkeitaan syksyn budjettiväännöissä.

Harmillista on Reinan mukaan myös se, että maakunnan kehittämisraha ollaan lopettamassa kokonaan.

– Niukkuushan se on mitä nyt jaetaan, että odotuksiin nähden ehdotus ei kokonaisuudessaan kuitenkaan ollut pettymys, maakuntajohtaja Timo Reina toteaa. (HäSa)