Kanta-Häme

Arvosanat askarruttavat vanhempia

Koululaiset kirmasivat viikko sitten kesälaitumille, mutta opettajien ja rehtorien puhelimet ovat soineet vielä tällä viikolla.

Hämeenlinnassa kieliä opettava Riina (nimi muutettu) on tottunut vastaamaan todistustenjaon jälkeen vanhempien kyselyihin. Yleensä kysymykset koskevat matalia arvosanoja.

Viime jouluna yksi vanhempi halusi kuitenkin tietää, miksi lapsi oli saanut odottamattoman korkean arvosanan todistukseen, vaikka tunneilla ei vanhemman mielestään ollut tehty juuri mitään. Kielten tunneilla oli katsottu videoita ja kuunneltu musiikkia, eikä perinteisiä kokeita ollut.

Riina kertoo arvosanoista kyseleville vanhemmille, että oppiminen ei ole yhtä kuin oppikirjan käyminen kannesta kanteen läpi. Oppilaan mainitsemat videot ja musiikkikappaleet olivat tapa opiskella sanastoa ja kielioppirakenteita. Kokeissa sai käyttää lähdemateriaalia, jotta opettaja pystyi mittaamaan oppilaan tiedonsoveltamistaitoja.

Parolan koulun rehtorin Marko Seppälän mukaan kevätjuhlan jälkeen kestää tavallisesti pari päivää, ennen kuin vanhemmat alkavat kysellä arvosanoista.

Ensin vanhemmat ottavat yleensä yhteyttä opettajaan, sitten mahdollisesti rehtoriin. Viimeisenä mahdollisuutena on tehdä oikaisuvaatimus aluehallintovirastoon.

– Opettajalla on virkansa puolesta subjektiivinen arviointioikeus. On juridisesti tärkeää, että vanhemmilla on mahdollisuus tehdä oikaisuvaatimus.

Riihimäkeläisen Pohjolanrinteen koulun rehtori Taina Koistinen on samoilla linjoilla.

– Käytämme julkista valtaa, joten on tärkeää, että vanhemmat pitävät meidät hyvällä tavalla varpaillamme.

Riihimäkeläiskouluun tulee eniten kyselyjä peruskoulun päättötodistusten arvosanoista, sillä ne merkitsevät jatko-opintoihin haettaessa.

Riina korostaa, että vanhempien kiinnostus lapsen koulunkäyntiä kohtaan on tärkeää.

Eniten häntä huolettavat oppilaat, joiden vanhemmat eivät osoita minkäänlaista kiinnostusta lapsensa koulutyöhön. Usein nämä lapset tarvitsisivat eniten apua ja tukea.

Toisinaan Riinasta tuntuu, että vanhempien antama palaute on epäasiallista. Silloin hän antaa tilanteen rauhoittua, jotta pystyy vastaamaan vanhemmalle kohteliaasti.

– Ajattelen asiaa vanhemman näkökulmasta. Vanhempi saattaa ajatella, että koska häntä on aikanaan opetettu tietyllä tavalla, se on ainoa oikea opetustapa.

Ensi lukuvuonna käyttöön otettava uusi opetussuunnitelma (ops) siirtää arvioinnin painopistettä pois koenumeroista. Riihimäkeläisen Herajoen koulun rehtori Kalle Kiiskinen arvelee, että etenkin uuden opsin sisäänajossa koulun ja kodin välinen viestintä on tärkeää.

– Kaikki vanhemmat eivät ota oma-aloitteisesti selvää, miten arviointi muuttuu. HÄSA

Päivän lehti

26.1.2020