Kanta-Häme Hämeenlinna

Asemanrannan pysäköintitalon rakentaminen alkanee huhtikuussa – Kulmala: “Läheisyydessä ei voi olla maksuttomia pysäköintipaikkoja”

Jarmo Kulmala Asemanrannassa paikassa, johon pysäköintilaitoksen on määrä valmistua vuoden 2020 aikana. Kuva: Sara Aaltio

Asemanrannan pysäköintitalon rakennusurakan kilpailutus alkaa tammikuussa. Kilpailutus jatkunee helmikuun puolelle, arvioi toimitusjohtaja Jarmo Kulmala Hämeenlinnan Pysäköinti oy:stä.

– Valitusajan jälkeen rakentamisen on tarkoitus alkaa huhtikuussa. Rakentamisaika 599-paikkaiselle pysäköintitalolle on 16 kuukautta, Kulmala kertoo.

Asemanrantaan nousevien talojen yhtiöiden täytyy ostaa pysäköintitalosta noin 250 autopaikkaa velvoitepysäköintinä.

Tämän lisäksi taloyhtiöt ja rakentaja voivat ostaa 50 vieraspaikkaa. Tällä hetkellä Asemanrannan vieraspysäköinti on Keinuparkissa.

– Asemanrannassa noin 300 paikkaa on kenen tahansa vapaasti ostettavissa muuhun käyttöön.

Kulmalan mukaan selvää on, että kun pysäköintilaitos valmistuu Asemanrantaan vuonna 2020, on Hilpi Kummilan tien 200:n maksuttoman pysäköintipaikan pakko hävitä radanvarresta.

– Ne ovat pitkälti työpaikkapysäköintikäytössä. Kaupungin omistaman yhtiön talouden kannalta on itsestäänselvyys, että pysäköintilaitoksen läheisyydessä ei voi olla maksuttomia pysäköintipaikkoja, Kulmala toteaa.

 

Keinuparkin käyttöaste on Kulmalan mukaan noin 90 prosenttia ja Goodmanin vieressä olevan Kaivoparkin noin 65 prosenttia.

Luvut perustuvat pysäköintiyhtiön laskentakaavaan, jossa 100 prosentin täyttöaste saavutetaan, kun autopaikka on käytössä 10 tuntia yhden päivän aikana.

– Kaivoparkki teki käännöksen, kun Uppsala-talosta väki siirtyi muualle vesivahingon takia. Ennen sitä käyttöaste oli yli 70 prosenttia.

Kulmalan mukaan maksullisen katualueen pysäköinnin käyttö on laskenut Hämeenlinnassa viime vuosina 10–15 prosenttia. Pitkäkestoisen maksullisen pysäköinnin käyttö on kasvanut ainoastaan Hämeensaaressa.

– Maksuton pysäköinti ei tarkoita ilmaista. On laskettu, että veronmaksajille tulisi vuodessa 700 000 euron lisäkulut, jos kaikki pysäköinti olisi maksutonta. Minä ainakin maksan ennemmin oman kuin jonkun muun auton pysäköinnistä.

Kulmala sanoo ymmärtävänsä täysin maksuttomien pysäköintipaikkojen valitsemisen, vaikka se syö pysäköintiyhtiöltä tuloja.

– Isossa kuvassa maksullinen paikka takaa jatkuvan kierron pysäköinnissä, ruutuun ei jäädä asumaan.

Esimerkiksi Goodmanin kiekkopaikat lopettivat Kaivoparkin lyhytaikaisen pysäköinnin.

– Ihmiset ovat keksineet käyttää kauppakeskuksen hallia jopa työpaikkapysäköimiseen. Ruokatunnilla käännetään kiekkoa ja vaihdetaan ruutua.

Pysäköintiyhtiön liikevaihdon arvioidaan kasvavan ensi vuonna 100 000 eurolla.

Vuonna 2017 liikevaihto oli noin 800 000 euroa, mutta yhtiön tilikauden tulos oli plussalla noin 20 000 euroa.

 

Kaupunginhallitus ei ole vielä päättänyt, rakennetaanko Asemanrannan laitos yhdessä vai kahdessa osassa.

Pysäköintiyhtiön arvioiden mukaan ensimmäisen osan huoltokulut vuosina 2020–2023 olisivat 400 000 euroa pienemmät kuin kokonaan rakennettaessa. Tässä tapauksessa itse investointi olisi jopa miljoonan kalliimpi.

– Kustannusarviota en sano ääneen, sillä en halua ohjata tarjoustentekijöitä mihinkään suuntaan, Kulmala sanoo.

Pysäköintiyhtiön hallitus on anonut kaupungilta viisi miljoonaa pysäköintilaitoksen toteuttamiseksi, johon kaupunki on budjetoinut ensi vuodeksi 2,5 miljoonaa.

Vuonna 2017 kaupunginvaltuusto myönsi 1,5 miljoonaa euroa rakennushankkeen käynnistämiseksi.

– Kilpailutus myöhästyi osittain Mensan purkutöiden takia, mikä oli onni. Silloin oli rakennusbuumi, ja urakkatarjoukset olisivat varmaan olleet tähtitieteellisiä, “kohtuullisia tarjouksia” odottava Kulmala sanoo. HäSa

Oikaisu 29.12.2018 kello 13.56: Pysäköintiyhtiön tilikauden 2017 tulos korjattu. Tulos ei ollut miinuksella, vaan plussalla noin 20 000 euroa.