Kanta-Häme

Asiakas tilasi taksin Hauholle viidesti, sai kuittausviestit muttei kyytiä – "Ymmärrän tyytymättömyyden"

Tilatuksi vahvistettu kyyti ei välttämättä koskaan saavu paikalle. Aluetaksi voimaton.
Taksitilausten luotettavuus on heikentynyt taksiuudistuksen jälkeen. Kuva: Tapio Tuomela
Taksitilausten luotettavuus on heikentynyt taksiuudistuksen jälkeen. Kuva: Tapio Tuomela

Taksin tilaamisesta on tullut aiempaa epäluotettavampaa, sillä kuskit voivat nykyään poimia rusinat pullasta ja jättää epähoukuttelevat kyydit hoitamatta.

– Viime vuoden heinäkuussa voimaan tulleen liikennepalvelulain seurauksena emme voi enää vastata taksin saatavuudesta. Vastuu loppuu siihen, kun olemme välittäneet tilauksen eteenpäin, tiivistää Taksi Hämeen eli Kanta-Hämeen aluetaksin toimitusjohtaja Juha Sirviö.

Ongelma johtuu siitä, ettei takseilla ole enää liikennöinti-, asemapaikka- eikä päivystysvelvoitetta. Välitysyhtiö ei voi kontrolloida autojen liikkumista eikä tietää, mitkä kyydit kuskeille kelpaavat ja mitkä eivät.

Asiakkaat voivat joutua odottamaan turhaan tilattua ja tilatuksi kuitattua kyytiä, jota ei koskaan tule.

– Järjestelmän iso muutos vastuiden ja toiminnan rajoitusten suhteen on asiakkaille vielä uusi asia. Tiedotusta on edelleen parannettava, Sirviö näkee.

Lue myös: Juri Jokinen jäi ilman kyytiä Turengissa: Taksikeskus roikotti kaksi tuntia odottamassa, kunnes riitti

Kuittausviestit loivat vaikutelman saapuvasta kyydistä

Hämeen Sanomiin yhteyttä ottanut asiakas kertoo konkreettisen esimerkin palvelun epävarmuudesta. Hän tilasi taksin heinäkuussa saman vuorokauden aikana yhteensä viisi kertaa mökilleen Hauholle. Yksikään auto ei ilmaantunut paikalle.

Jokaisesta tilauksesta oli kuitenkin tullut kuittaustekstiviesti ja seurantalinkki, joka loi vaikutelman, että kyyti olisi tulossa.

Toimitusjohtaja Sirviö vahvistaa tapauksen ja muistaa asiasta käydyn sähköpostikirjeenvaihdon.

– Ymmärrän hyvin asiakkaan tyytymättömyyden. Eihän se ole mitään asiakaspalvelua, ettei autoa saa, hän harmittelee.

– Alan kannalta ikävintä on, että epävarmuuden lisääntymisen takia ihmiset ovat vähentäneet taksin käyttöä.

Hauhon asiakasta nyppi sekin, että saamatta jääneestä palvelusta veloitettiin normaalit palvelupuhelumaksut, joita ei reklamaatiosta huolimatta hyvitetty.

Sirviön mukaan palvelumaksuja ei ole ennenkään korvattu, paitsi jos asiakas ei ole päässyt läpi jonkin puhelinvaihteen teknisen vian vuoksi.

Lue myös: Taksiuudistus on aiheuttanut kitkaa Suomen vilkkaimmalla taksiasemalla

Toimitusjohtaja: Kyytien laiminlyöntejä ei paineta villaisella

Taksi Häme siirtyi kesäkuussa Taksi Helsingin välitysjärjestelmään.

– Se, että sieltä tulee SMS-linkki (kuittaustekstiviesti) kyydistä, ei vielä tarkoita, että kuski olisi kuitannut sen keikan, Sirviö sanoo.

Yksi Hauhon esimerkkitapauksen tilauksista johti puhtaaseen ”ohariin”: kuski oli ottanut kyydin vastaan mutta jättänyt sen siitäkin huolimatta hoitamatta.

Kyytien valikointiin ja jopa ohareihin kuskeja kannustaa se, että tilauksia tulee koko ajan monesta eri lähteestä. Yhteiskunnan maksamat kuljetukset (Kela- ja sote-kyydit) välitetään Taksi Tampereen ja normaalit markkinaehtoiset kyydit Taksi Helsingin välitysjärjestelmän kautta. Lisäksi kyytejä tilataan mobiilisovelluksella.

– Välillä käy niin, että juuri kun kuljettaja on kuitannut kyydin, joku avaakin takaoven ja hyppää sisään.

Kuitattujen kyytien laiminlyöntejä ei paineta villaisella, Sirviö kertoo.

– Olemme joutuneet kesän jälkeen antamaan joillekin autoille määräaikaisia välityskieltoja. Kun auto kuittaa keikan, se on auton vastuulla. Jos luvataan mennä paikalle, sinne on mentävä.

Sirviön mukaan uusi liikennepalvelulaki on tyhjentänyt maaseudun takseista. Ne ovat pakkautuneet parhaille apajille kaupunkeihin.

– Pieleen meni uudistus. On käynyt juuri niin kuin etukäteen suureen ääneen varoiteltiin, hän toteaa.

– Tämä heijastuu myös muihin palveluihin ja elinkeinoihin. Ihmiset eivät esimerkiksi enää uskalla mennä kyläravintoloihin, kun sieltä ei pääse pois. Olen puhunut tästä paljon eri yrittäjien kanssa ja ymmärrän hyvin heidän tilanteensa. HÄSA